Oraşul celălalt …

În spatele fiecărui colţ de rai se află şi un colţ de ciumă. După ce ai îmbrăţişat porcul, orice se poate întâmpla:

„Oraşul, ca atare, trebuie mărturisit, este urât. Cu aspectul lui liniştit, ai nevoie de oarecare timp ca să-ţi dai seama de ceea ce îl deosebeşte de alte oraşe comerciale de pe toate meridianele. Cum să-ţi închipui, de pildă, un oraş fără porumbei, fără arbori şi grădini, unde nu întâlneşti nici bătăi de aripi, nici foşnete de frunze, un loc neutru, într-un cuvânt? Schimbarea anotimpurilor nu se citeşte decât pe cer. Primăvara se anunţă numai prin calitatea aerului sau prin coşurile de flori pe care micii vânzători le aduc de prin împrejurimi; e o primăvară care se vinde prin pieţe. În timpul verii soarele dogoreşte casele uscate şi acoperă zidurile cu un praf cenuşiu; nu se mai poate trăi atunci decât în umbra obloanelor închise. Toamna este, dimpotrivă, un potop de noroi. Zilele frumoase vin numai iarna.

Un fel comod de a face cunoştinţă cu un oraş este să cauţi să afli cum se munceşte în el, cum se iubeşte şi cum se moare. În oraşul nostru, toate acestea se fac laolaltă, cu acelaşi aer frenetic şi absent. (…) Se va zice fără îndoială că asta nu e ceva specific oraşului nostru şi că, la urma urmei, toţi contemporanii noştri sunt la fel. Fără îndoială, nimic nu e mai natural, astăzi, decât să vezi oameni muncind de dimineaţa până seara şi căutând apoi să piardă la cărţi, la cafenea şi în pălăvrăgeli, timpul care le mai rămâne de trăit. Dar sunt oraşe şi ţări în care oamenii au, din când în când, bănuiala că ar mai exista şi altceva. În general asta nu le schimbă viaţa. Dar a existat bănuiala, şi asta, oricum, tot e ceva…”

Oraşul a fost descris genial, în urmă cu mai bine de jumătate de secol, de un laureat al premiului Nobel, Albert Camus. E Oranul Ciumei, dar putea fi la fel de bine oraşul meu…

Despre Satmareanca
Ziaristă

24 Responses to Oraşul celălalt …

  1. Ioan Usca says:

    Acum, după ce ne-ai prezentat paradisul sătmărean, nu mai da înapoi! Unii, mai slabi în credinţă, ar putea crede că ieri ai fabulat…

  2. Sătmăreanca says:

    Pentru că sunt inteligenţi ca şi mine, sau chiar mai mult de atât, cititorii mei ştiu că nu am fabulat şi că prin acest text vreau să arăt că în Oraşul celălalt se trăieşte altfel decât în Colţul meu de rai. Ca să vadă toţi diferenţa! Azi am de sărbătorit şi de cum îmi voi reveni voi continua povestea …

  3. Cosmin Dan says:

    Super poza
    Din pacate orasul chiar duce lipsa de parcuri.

  4. Adam Boer says:

    @sătmăreanca
    Genial textul lui Camus şi eşti şi tu genială pentru că ai găsit sau ai ştuit de acest text.

    Exprimă esenţa sentimentul care mă animează şi îmi dă putere ca să încerc aproape imposibilul: mie milă de concetăţenii mei care sunt nevoiţi „să muncească de dimineaţa până seara, căutând apoi să piardă la cărţi, la cafenea şi în pălăvrăgeli, timpul care le mai rămâne de trăit…”

    Dacă îmi dai voie, aşi dori să pun textul şi pe blogul meu.

  5. kmi says:

    Tot respectul pentru Albert Camus, dar eu prefer scrierea ta de ieri 😐

  6. simona_ionescu says:

    Ce Basescu, jocuri de glezne, presa terfelita si terfelitoare…Ti-am citit Coltul meu de rai si Orasul celalalt si zic ca realitatea asta conteaza enorm de mult pentru sufletele noastre prea incrancenate. Sa mai luam din cand astfel de „pastile” ca sa ne vindecam!

  7. Sătmăreanca says:

    @ Cosmin
    Statisticile Primăriei arată că nu ar trebui să ne plângem, realitatea însă o simţim toţi…

    @ Adam
    Poţi să preiei textul. Nu am cum să cer drepuri de autor căci nu e al meu 🙂 Nici eu nu l-am întrebat pe Camus 🙂

  8. Sătmăreanca says:

    @ KMI
    Întotdeauan contemporanii sunt mai apreciaţi 🙂

    @ Simona
    Chiar la asta mă gândeam când am scris. Mi+am spus ca măcar pentru câteva zile să nu mai scriu de subiectul care ne amărăşte realitatea…

  9. Darius F says:

    Deci io insist sa aflu ce iei de ai inceput sa scrii atata de misto.

  10. Darius F says:

    A nu se intelege ca inainte nu scriai misto. Evident.

  11. Sătmăreanca says:

    @ Darius

    Eu scriam bine dintotdeauna, evident, abia acum ai realizat tu 🙂

    Altfel iau câte o doză zilnică de inspiraţie, atunci când pot, care vine de la cei din jur… Adică de la voi …

  12. Rebel says:

    fara sa vrei poate, ai gasit solutia pentru toate problemele urbei: ciuma… in fond si la urma urmei avem un oras minunat, pacat doar ca e locuit…

  13. eu... says:

    Mai, eu am inteles ca la tine, acolo, e un colt de rai. Vania m-a convins si el de acest lucru…::)))

    Cred ca azi ploua.

  14. Darius F says:

    @teo
    Hai pan’ la noi, sa te convingi.

  15. Sătmăreanca says:

    @ Rebel
    Nimic nu e întâmplător …

    @ Teodora
    Azi nu am avut timp să ies prin Rai ca să pot povesti. Dar are şi ploaia farmecul ei 🙂

  16. Sătmăreanca says:

    Dar, totuşi, nu a plouat. Am făcut precizarea ca să nu mă acuze bloggerii sătmăreni că sunt diversionistă 🙂

  17. eu... says:

    @Darius f- as veni si acum, daca as avea timp. Promit, insa, ca atunci cand am sa o fac o sa dau sfoara in tara. Poate imi aratati imprejurimile….

    @Crina- categoric, ploaia are farmecul ei::)) Chiar si in Rai.

  18. Darius F says:

    @Teo
    Ramane atunci stabilit. Iti aratam si imprejurimile, binenteles dar „Coltul de rai” ramane sa ti-l arate Crina.

  19. Darius F says:

    M-am saturat sa fiu al 18-lea comentariu, vreau sa fiu al 19-lea.

  20. kmi says:

    E fascinant ce gol se creeaza cand un blogger care-ti place, nu posteaza…Imi dau seama ca n-ai timp nici sa respiri. E doar un alt mod de a-ti spune ca „ne lipsesti”…
    Pe Teo n-o stresez…

  21. Ioan Usca says:

    M-am plictisit de 20 de comentarii, vreau 21!

  22. Darius says:

    22!!!

  23. Sătmăreanca says:

    Ce bine te simti cand stii ca cineva astepta sa postezi. Am vrut doar sa stiti ca de respirat respir, insa si cititorii mei de la ziar asteapta sa scriu ceva 🙂

    Miercurea am de obicei o zi foarte plina. Toate nazbatiile pamantului se intampla intr-o zi cu numele asta. O sa incerc sa-mi fac stocuri din timp 🙂

    In noaptea asta chiar daca nu dorm si tot scriu ceva 🙂

    Asta ca sa fie 23 🙂

  24. Rebel says:

    poate te ajuta ce am aberat pe blog… 🙂 am dezvoltat ideea lui mishu bledea
    PS: ce zici de canibalismul penelist? ma refer la CAS…

Lasă un răspuns

