Noul straniu vine dinspre Satu Mare

Sună straniu Noul Straniu, nu? Lumea e stranie. Dar nu la asta vreau să mă refer. Ori şi la asta. „Noul Straniu” a venit în România! Mai exact la Satu Mare. Antologia „New weird” a editorilor americani Ann şi Jeff VanderMeer a fost lansată în urmă cu câteva ore în oraşul de pe Someş, în prezenţa autorilor şi a editorului din România, sătmăreanul Horia Nicola Ursu de la Millenium Press. Un prieten cu care mă mai contrez pe blog, dar nu şi în viaţa reală. Şi asta-i o chestie stranie. Dar, să revin la subiect. Este prima lansare din România a antologiei, care s-a bucurat de un succes nebun în State imediat după lansare. Antologia include opere scurte ale mai multor personalităţi ale genului fantasy, inclusiv a doi români, Ana-Maria Negrilă şi Dănuţ Ivănescu. Detalii găsiţi la Horia.

Ce e New weird? New Weird descinde din fantasticul clasic şi din foiletoanele ieftine de odinioară, din horror şi din banda desenată, din thriller şi noir deopotrivă. Un curent ce şi-a atins deja punctul de maturitate se eliberează din crisalida nostalgiei, aducând un suflu literar şocant şi radical inovator în fantasticul contemporan. Aşa spun editorii.

Jeff Vandermeer este tăticul literaturii New Weird, iar Ann editor la revista SF „Weird tales”. Sunt pentru a doua oară în România şi spun că, faţă de alte ţări, la noi au fost primiţi cu „inima”. Le-a plăcut pălinca, dar nu au putut-o da pe gât ca şi whisky-ul…

Tot un fel de Nou straniu, despre care am vrut să mai scriu, e îndepărtarea oamenilor de cărţi. Mie aşa mi se pare. La lansările de carte participă, de obicei, foarte puţini oameni. Iar evenimente sunt destule în acest oraş. Cred că nici oraşe mai mari nu au atâtea evenimente culturale, publicul, însă, e destul de restrâns. Azi, însă, la lansare, am avut o revelaţie. Am întâlnit-o pe Florica Bleau, unul dintre cei mai talentaţi jurnalişti ai anului 1990 din zonă, acum pensionară, după ce a călătorit o vreme prin lume. Deşi nu este o fană a literaturii fantasy, a mărturisit că vrea să cunoască, să evolueze, să intre în contact cu noul.

Mă întreb: câţi mai sunt printre noi ca şi ea? Mai citeşte lumea? Ce mai citeşte? Voi ce citiţi?

PS: Altfel, recunosc că volumul de faţă va fi primul de literatură New weird ce îl voi citi.

Despre Satmareanca
Ziaristă

56 Responses to Noul straniu vine dinspre Satu Mare

  1. Oana says:

    Eu stiu asa:
    1. Am cartea cu autograf. Sunt happy 😀
    2. Da, da, se citeste, dar se citeste aiurea. Unii, de obicei aia mari din ICR, considera ca fantasy-ul nu prea e literatura, bine ca le stiu ei pe toate.
    3. Nici mie nu mi-a placut genul mult timp, dar depinde si cu ce incepi sau, sa gasesti cartea care sa te trazneasca.
    4. Frumos scris, imi pare rau ca nu am fost acolo. Dar poate ii aduce Horia si la Pitesti 😉

  2. Alandra says:

    Eu citesc acum „Omul recent” al lui Patapievici. Nu glumesc.
    In paralel citesc „Ruleta psihica” a lui George Vandeman. „Omul recent” nu poate fi citit decat in combinatie cu ceva ce-ti place 🙂

  3. Satmareanca says:

    @ Oana

    1. Cartea e la mine, te pot şantaja:)))
    2. Mie mi se pare mai fantasy literatura ICR-ului decât New Weird-ul :)))
    3. Io am început cu Oana Stoica – Mujea. Mi-a plăcut 😀
    4. Mulţumesc. Mâine e în Timişoara, poimâine în toată ţara :)))

  4. Satmareanca says:

    @ Alandra
    Văd că ţi s-a pus pata şi te documentezi serios 😀
    Omul recent cred că e mai psiho decât toate psihourile :)))

  5. Oana says:

    Crina, pai santajeaza-ma, ca imi place 😆
    Literatura ICR-ului nu e fantasy, e groteasca, clar?
    Aia voiam sa zic, daca incepi cu mine, nu ai cum sa nu adori genul 😛

  6. Satmareanca says:

    Stai că nu ştiu cum să te şantajez încă. Ar trebui să-l citesc şi io pe Patapievici, poate. Nu ştiu de ce, aşa mi-a trecut prin cap :)))
    Eu zic că de la Şarama încep toate pe lumea asta în ce priveşte fantasy-ul 🙂

  7. Oana says:

    Daca-l citesti pe Pati, atunci poti sa-ti tii cartea, cine o mai vrea? 😆

  8. Satmareanca says:

    L-aş citi, dar nu-mi permit să-mi irosesc timpul 😆

  9. Maria Barbu says:

    Crina, frumos raspuns! De ce sa-ti piezi timpul cu Pata? Mie imi place grozav literatura fantastica de toate felurile si o admir pe Oana ca scrie tipul asta de literatura. E o formula care da satisfactie unui anume gongorism al imaginatiei personale, care la mine nu se poate exprima nici in poezie nici in ceea ce mai scriu eu, si rezoneaza puternic la lectura de acest tip.
    Cat despre grotesc, din asta avem din plin in realitatea romaneasca. Offff!

    P.S. http://mariabarbu.wordpress.com/2008/08/26/stop-infectiei-in-bloggosfera/

  10. Trexel says:

    etete, ai fost si tu la o lansare si acu te dai mare cititoare 😛
    pacat ca n-am ajuns si io sa ne dam impreuna 🙂

  11. sfinx667 says:

    Satmareanca mea preferata, recunosc, eu pe prapaditul ala nu vreau sa-l citesc , il pot blestema si-n lipsa textelorsale abjecte la adresa natiei mele. Dara sa se duca Tatalui la naiba mai repede intre gay, cica si-a gasit un loc caldut pana si acolo si no coment !
    Citesc momentan numai aberatii ale unor marineri, plus ale unor personaje stranii si ma infior tot luand eu notite constiincioasa … afaceri aparent uitate , afirmatii aparent ciudate, cameleonii astia macabrii pe mine ma fascineaza, si notez, notez si ma chinui sa le ” leg ” cumva… cameleoni gen Talpes, Sarbu, etc, etc…. Iaca d-aia trec mai rarut, lucrez cu foc viu aprins in inimioara mea zapacita de patrioata 😉 🙂
    O noapte senina si linistita draga prietena , sa dormi si pentru umila de mine, caci eu nu mai am scapare, am tampit cu totul prinsa-n cercetari 🙂
    Zasai si la Vania, musai imprimanta ori toner nou, macar sa pun deoparte scrierile Oanei, Gabrielei, Mariei, ale dragului Vania, Nea Costache, etc pentru sa speram vremuri mai senine …. se apropie toamna cu pasi repezi, vedea-i-as pe unii dincolo de Cercul Polar, unii gen Patapievici, ori baselu …
    zdravo, zdravo,
    Sibilla

  12. moshcalifar says:

    No thanks, n-am terminat ( din pacate ) de citit nici toti sud-americanii ( pentru care am o pasiune ) , weirdos ? No thanks, pass 🙂

  13. Satmareanca says:

    @ Maria
    Eu am descoperit plăcerea de a citit fantasy odată cu cărţile Oanei.
    Grotesc din plin, aşa este, vin şi eu să subscriu…

    @ Trexel
    M-ai ghicit, nu merg la lansări de cărţi, dar măcar recunosc :)))
    Eram doi care se lăudau cu chestii pe care le fac din an în Paşti 😛

  14. Satmareanca says:

    @ Sibilla
    Abia după ce am citit a doua oară am priceput că te referi la Patapievici la început. Nu-i băga pe toţi în seamă că îşi fac viaţa amară şi, zău, nu merită.

    @ Moshcalifar
    Io citesc din toate câte un pic, când apuc. Nu ştiu la care sud-americani te reveri, dar unii sunt chiar grei şi trebuie să fii odihnit ca să te prindă. Literatura „uşoară” are farmecul ei şi menirea de a te relaxa. Aşa mi se pare 🙂

  15. corinacretu says:

    Draga Crina, bine ca ne tii la curent cu ce se intampla la Satu Mare. Altfel, eu nu prea sunt mare fan de literatura fantastica, trebuie sa recunosc. Dar mai citesc ce ne ofera Oana si uneori Gabi Savitski si parca atunci incep sa prind gustul.. Oricum mai mult nu as avea timp. Vad ca multe lucruri interesante se intampla pe la voi, asa ca trebuie sa ajung. Mai ales ca mi-e deja dor de tine, ca si de Darius, pe care te rog sa-l saluti, daca il vezi.. O zi frumoasa!

  16. CELLA says:

    Cu lansările sunt „mici” probleme care ţin de organizare şi mediatizare … şi de alte scurtcircuitări 😉
    recunosc că n-am fost dar urmăresc recenziile pe toate sursele ( prin bunăvoinţa lu’văru’google )
    de citit … în timpul săptămînii mai rar …
    multe cărţi le-am căutat că voi , amicii virtuali , le-aţi citit şi semnalat cu multă căldură … şi hop şi eu … la citit 😆
    genul ăsta de care zici nu-l prea cunosc că şi eu am început să citesc fantasy din minunata bunăvoinţă a Oanei căreia îi voi mulţumi cu fiecare prilej ; citesc şi site-ul editurii , sunt recenzii interesante acolo şi oameni tineri … interesant şi minunat ce şi cum fac , este ceva nou ( pentru mine )
    … şi … eu chiar cred că lumea citeşte … intru des în librării şi mereu sunt oameni acolo , care chiar cumpără cărţi şi „au faţă” de cititori ( că pe unii deja-i „ştiu” )
    pe mine mă doare raftul cu poezie … acolo-i cam „rar” tot …
    A , acuma citesc biografia lui Che ( absolut întîmplător , că am văzut un documentar super şi îl verific pă’ ăla 😉 care l-a făcut … americanii cam tromfează la documentare 😛 )

  17. Darius says:

    Eu unul decand m-am facut blogger stau mai prost cu timpul pt citit.

  18. Satmareanca says:

    @ Corina
    Păi noi te tot invităm şi te tot aşteptăm de o vreme. Zi doar când vii ca să putem pregăti covorul roşu 🙂

    @ CELLA
    Hey, vecino! Te-am dat dispărută o vreme. Sper că te-ai „concediat” bine pe unde ai umblat.
    Şi eu obişnuiesc să îmi cumpăr cărţi după ce citesc pe bloguri referinţe despre ele. Aşa am citit mai nou Alchimistul şi Vânătorii de zmeie. Şi mi-au priit 🙂

    @ Darius
    Şi eu recunosc uneori asta, dar mă mai rup cumva să-mi fac. Însă mai rar decât mi-aş dori.

  19. voicunike says:

    Recomand cu caldura cartile SF si Fantasy veti descoperi o literatura care bate de departe mainstreamul si ii da si clasa.
    SF&F are de toate-imaginatie,actiune,suspans,intriga, un pic de filozofie,un pic de umanism,etc. ce mai un amalgam care satisface si cele mai fistichii gusturi.
    Au aparut recent vreo citeva carti extraordinare,cititi-le!

  20. kyodnb says:

    ascultati-l pe „voicunike” ca are dreptate:-)
    si din cate stiu sunt trei romani in Antologie…sau cel putin asa arata coperta…Domnul Haulica nu e si el pe acolo ?!:-P…

  21. Satmareanca says:

    @ Voicunike
    Mulţumim pentru recomandare 🙂 Horia a avut grijă să mă doteze cu câteva cărţi din acelea de care vorbeşti, dar eu nu mi-am făcut încă timp să le citesc pe toate. Urmează…

    @ Kyodnd
    Sunt trei pe copertă, dar în antologie se regăsesc textele celor doi pe care i-am menţionat. Hăulică a coordonat ediţia în limba română a antologiei. E editorul ei…

    Bine aţi venit!

  22. Oana says:

    Eu v-o recomand pe MINE 😆

  23. Satmareanca says:

    Şi eu tot pe ea o recomand. Oana, normal, cum care ea? 😀

  24. kmi says:

    N-am nicio scuza, dar n-apuc sa citesc…Sunt mai multe chestii pe care le regret din vremea studentiei, dar la sesiunile de examene chiar ma gandesc cu nostalgie…au fost ultimele perioade in care am citit ca disperata…in timpul semestrelor mergeam in bar sau la terase si IAR n-aveam timp de citit 🙂

  25. Satmareanca says:

    Mulţi am putea spune ca tine. Bine că ne-ai reamintit. Ehei, nostalgii 🙂

  26. CELLA says:

    @Vecină , dacă-ţi spun unde-am fost mă ierţi ,da’ nu pot spune că plînge blogosfera 😉 şi mi frică să nu mor înnecată-n lacrimi 😆
    oricum ,tareee mi-a fost dor ( să-ţi zic , pă cum nu pot )
    da’ ţin aproape , chiar dacă suspinînd 😛

  27. Oana says:

    Pana vin eu de la soacra-mea, tu baga-le in cap 😆

  28. lol says:

    EEEE! azi e 27. 09 eu ce fac băun pe bloguri. Mircea Badea e cu top modela in concedii. Maestrul e la Londra. Gidea habar nu am unde e, ca nu da socoteala. Atâta nădejde aveam si eu, in tine, si tu ioc

  29. Satmareanca says:

    @ Cella
    Lasă-i să plângă, io să ştiu 😀
    Eşti gata iertată. Sper că ţi-a fiost bine.

    @ Oana
    Aţi priceput toţi că ea e numbăr uan? Dacă nu, putem găsi metode mai puţin ortodoxe :)))

    @ LOL
    Sărbătorim ceva? 🙂
    Sunt aici, dar aproape ca şi cum nu aş fi. Încă muncesc în redacţie la ora asta…

  30. lol says:

    EEEEEEEEEEE! Sărbătorim?? Ce dumnezeu sa sărbătorim poate ziua naţionala a Abhaziei. Ca azi iau băgat in cărţi ruşii.
    Nu ştiu băieţii in ce au intrat, abhazii!!!.Si mai încet cu munca!!!

  31. Oana says:

    Crinaaaa, deja incepi sa fii si mai pe sufletul meu. Metode mai putin ortodoxe, heheee, ce imi place 😀

  32. Oana says:

    Iar umbli?

  33. Satmareanca says:

    @ LOL
    Aia nu-i chiar de sărbătorit.
    Cu munca mai încet, normal, aşa am făcut, de aia am stat până târziu :))) Dacă băgam viteză puteam dormi liniştită 😀

    @ Oana
    Nu ştiam că îţi place, aplicam de mai mult timp metodele :)))
    Nu mai umblu pe nicăieri, în sfârşit home 😀

  34. Oana says:

    Asa, mai stai si acasa ca am eu treaba acum 😆 Dar nu-i bai, pentru tine oricand 😉

  35. Satmareanca says:

    Hai munceşte dacă te-ai plimbat toată ziua 😛

  36. Cosma Alexandru jr. says:

    Vezi ca o sa fie ceva straniu precis in week-end cu zilele Ungariei Mari,numite mai nou Partium.Daca tot sunteti ziar romanesc,trimiteti la dialogurile politice un ziarist care tine macar un pic cu tara si poporul asta.Poate avea traducator.Mi-e teama ca numai porcarii vor fi acolo.Dupa miscarea ,,religioasa” din vara din secuime care s-a terminat cu o plimbarica la hotarul Ungariei lui Horthy,dupa moto party la care se vorbea la microfon 90% ungureste,precis aici la aceste zile cica ,,culturale”,pe langa ca va fi doar in ungureste, precis se vor da pe fata niste mesaje antiromanesti de toata frumusetea si ar trebui cineva sa le semnaleze pentru cei care au votat cum au votat si pentru cei care nu au mers la vot,sau pentru alegerile parlamentare,dar mai ales pentru somnolenti.Nu stiu ce mai asteapta romanii,sa vina Viktor Orban sa declare autonomia secuimii?E clar ca nu putem exclude.
    Deci va rog semnalati.

  37. Mordechai says:

    Până acum habar n-aveam ce-i aia niu uirdu’ ăla. Acu’ ştiu. Până acum ştiam doar că nu-mi place.

  38. Gabriela Savitsky says:

    Citim bloguri. Şi cărţile Oanei, să ne sfiorăm. Pe ale lui Vania nu le citim că sunt plicticoase….

  39. corinacretu says:

    Crina, fara covor rosu. 🙂 Te pup, vorbim. Sa ai o zi buna!

  40. Trexel says:

    Cosma tata, tu esti un pesimist incurabil, asa ceva mai rar. stii cum e vorba aia: Hotului de hot i-e frica. lasa-i frate-n durerea lor, nu-i stres! d-aia nu mai ploua la Satu Mare ca sunt zilele ungariei, mi se rupe mie magic sticku de miscarile lor antiromanesti.
    salut pe toti care sunt anti-io. inseamna ca va e frica, ‘re-ati ai dreacu!

  41. Satmareanca says:

    @ Cosma Alexandru jr.
    Stai liniştit că ştim cât e ceasu’.

    @ Mordechai
    Mă bucur că te-am luminat şi ştii acum ce nu-ţi place 😀

    @ Gabriela Savitsky
    Adevărul e că blogurile iau ceva timp la citit, dar unele chiar ţin liniştit locul unor cărţi…

    @ Corina
    Glumeam cu covorul. Era un înlocuitor pentru ospitalitate.
    O zi frumoasă!

    @ Trexel
    Salut! 😉

  42. Cosma Alexandru jr. says:

    Trexel mama,vezi ca te bagi unde esti paralel…
    Nu ai cum sa simti daca nu esti ardelean…
    Da chiar,de unde exact din sud esti?
    Si te rog mai usor cu aluziile astea,vezi ca nu e amical.

  43. Trexel says:

    brasov.
    varu’, la mine totul e amical, daca te iau peste picior sau la misto sau ma leg de viata ta inseamna ca te iau de om de treaba, aproape prieten si-mi permit sa glumesc si sa-ti zic de-a dreptu gandindu-ma ca ma iei si tu la fel. daca cumva, candva nu va mai fi asa o sa-ti dai seama 🙂 tine aproape

  44. Cosma Alexandru jr. says:

    Trexel
    Mai raspunde si la intrebari te rog.De unde esti din sud?sper ca nu-ti e rusine.
    Hai totusi sa vorbim mai serios si nu la misto,parca e mai fain.
    Ce e brasov?ca nu-mi dau seama.

  45. Trexel says:

    nu mi-e rusine, ca acolo drumurile au 4-5 benzi si unele sunt chiar cu sens unic. unde-ai mai vazut 4 benzi pe sens unic in satu mare?
    da-ti seama!

  46. lol says:

    @Satmareanca. Munca mai omoară din când in când, lenea nu a omorât pe nime’ niciodată, îmi e o lene de mă undoie ( al dracului dicţionar el vrea undoie eu vreau indoaie, curbează, etc. Sa fie ca el!!)
    @ Trexel @Cosma jr. Ileri dragi mei (cum spun strămoşii nevestei mele in filmele lui Nicolaescu), nord contra sud, est contra vest. Ca e trendi. Da daca o sa îmi trebuiască paşaport sa mă cunosc cu Sătmăreanul sa ii ferească dumnezeu pe cei care care au lucrat la asta.

  47. Satmareanca says:

    @ Cosma Alexandru
    Trexel locuieşte, munceşte şi trăieşte în Satu Mare, deci este sătmărean. Braşovul nu e în sud şi dacă ar fi, oricum nu are nicio relevanţă.
    Suntem români, inclusiv maghiarii sunt. Nu extinde un subiect la toată minoritatea. E vorba de liderii şi de interese. Punct!
    Cred că ar trebui să fim puţin mai toleranţi, să depăşim bariera războiului Nord-Sud, că nu suntem în America 😀

    @ LOL
    Mă paşte şi pe mine câte o dulce o lene uneori, dar, aşa-i în viaţă, nu-ţi poţi satisface toate plăcerile :)))

    Nu o să-ţi trebuiească paşaport, discutăm discuţii, dar muncim să prevenim 😉

  48. kyodnb says:

    ah..nu stiam ca el e editorul…my mistake..am crezut ca HNU e cu „adunatu” :-?…

  49. Satmareanca says:

    ŞI HNU e un soi de editor, dar nu mă pricep la detaliile astea. Hăulică a coordonat toate antologiile Millenium Press, din ce am citit…

  50. Cosma Alexandru jr. says:

    Satmareanca
    Ma dezamagesti,credeam ca esti mai atenta.
    Ce toleranta sau intoleranta?El o zis ca e din sud,vroiam doar sa stiu care oras.
    Oricum eu nu vreau sa ridic subiectul asta,eu vorbeam ca nu-i cazul ca Trexel sa dea lectii cum sa privim sovinismul si iredentismul unguresc,din simplu motiv ca nu e in tema.Atata a fost tot.
    Ma dezamagesti acu din nou,cand credeam ca avem ziaristi si
    politicieni profunzi,ca parca ziceai ca esti membru PSD.Deci probabil ca la viking moto party,la zilele Paulestiului,la
    ceremonia religioasa din primavara din secuime,la votat politicienii ungurilor,o fi fost toti politicieni saracii…
    Si probabil si la meciurile echipei de hockei din secuime ce va face parte din campionatul Ungariei Mici sau Mari cum vrei tu,tot numai politicieni se vor duce cu interesele lor si vor scanda tot felul de lozinci extraordinar de prietenesti fata de fratii romani…

  51. Satmareanca says:

    @ Cosma Alexandru
    Acum mă dezamăgeşti tu că vii să vorbeşti cu mine şi crezi că vorbeşti cu altcineva… Biografia mea e publică, o găseşti pe blog. Sunt ziaristă şi punct!!! Nu sunt politician şi nu am pretenţii, nu am fost niciodată membru al vreunui partid politic şi nici nu voi fi prea repede, ba chiar cred că nu voi fi niciodată. Nu am nici simpatii pesediste, nici liberale , nici pedeliste şi nici altfel…

  52. in general, utilizez termenul „editor” in acceptiunea publishing-ului de limba engleza. la noi s-ar numi redactor, dar e o denumire care nu exprima pe deplin munca depusa de un editor. in ce ma priveste, sint cel care am publicat cartea, adica „publisher” in aceeasi terminologie utilizata mai sus.
    @cosma alexandru: cinta la alta masa, please! vorbeam despre carti aici, nu despre obsesiile tale antimaghiare.

  53. Paul says:

    @Cosma Alexandru: Te doare tare? Nasol… nu mai is bani de buline in PRM?

  54. Satmareanca says:

    Hey, încă nu a început campania, dar pentru cei dornici de scenarii, CNS şi UMDR au unele. Tocmai le-am postat ca să puteţi povesti on topic 😛

    Horia, nu mi-a venit pe limbă cuvântul publisher. Am înţeles eu ce eşti, mulţam pentru precizări 🙂

  55. Cosma Alexandru jr. says:

    Horia Nicola Ursu
    Daca tu atata ai inteles din ce am scris eu pe blogul lui Crina,sincer imi pare rau de tine…te mai si crezi okos cu cartile tale…eu m-am cam saturat de cretinismul fratilor din capitala…

    Pol
    N-am nicio treaba cu PRM,oricum de la unu care e cu Mafia saracu n-ai ce astepta…totusi citecte articolul lui Crina cu partidele unguresti care saracele asa-s de nevinovate,ca eu nu am ce face decat sa ma pun sa apar interesele nationale
    romanesti,printre care se afla multi ignoranti ca voi,sa va fie rusine!tradatorilor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  56. Satmareanca says:

    @ Cosma Alexandru jr.
    Jignirile nu-şi au locul şi rostul. Putem combate mai disciplinat. Merci pentru înţelegere!

Lasă un răspuns

