Musai să-l ascult pe Marko

Rar, chiar foarte rar mi se întâmplă să particip la discuţii de salon (muiereşti). Nici murături pentru iarnă nu pun, nici la gătit nu excelez din lipsă de timp (noroc cu bucătarii de la Ave, Billa şi Real), copii nu am ca să povestesc despre ei la infinit (deşi deja ştiu ce şi cum de la prietene) şi nici alte preocupări feminine tradiţionale nu am. Când, prin forţa împrejurărilor (a se înţelege coafor, manichiură etc), mi se întâmplă să particip la discuţii de salon de acest gen, o fac la modul pasiv. Sunt o bună ascultătoare şi am pretenţia că am bun simţ. Ascult orice se discută, fără obiecţii. Chiar dacă, adesea, se discută biligv. Subiectele sunt interesante nevoie mare (de vot nu au auzit doamnele nimic), aşa că sunt toată ochi şi urechi.

M-am trezit în mijlocul unei astfel de discuţii zilele trecute. Tipa, o unguroaică simpatică la vreo 40 de ani, povestea cu mare drag despre fiica sa ajunsă la vârsta pubertăţii. Despre cum a abandonat pălăriile şi rochiţele multicolore ce le purta mândră la vârsta de doi ani în favoarea blugilor. Cu lux de amănunte. Mă rog, amănuntele nu le-am prea priceput deoarece cunoştinţele mele de limbă maghiară sunt aproape de zero. Înţeleg un cuvânt din zece, aşa că vă daţi seama că riscam să trag concluzia că pălăria era verde în loc de pepito cu pupti. Oricum, la un moment dat, tipa a dat-o pe româneşte, apoi iar pe ungureşte. Vorbea cu o altă tipă unguroaică şi se uita din când în când la mine. Eram două românce în încăpere, dar cealaltă, apatică, răsfoia nişte reviste de femei.

Unguroaica s-a oprit dintr-odată din expozeu şi m-a întrebat afirmativ: Tu înţelegi ungureşte, aşa-i? Am scos un „Nu” sec. La care am primit drept răspuns o întrebare, care m-a lăsat perplexă. Sau ar fi trebuit să mă lase. „Da’ tu pe unde ai umblat?”, m-a întrebat unguroaica. Aţi priceput? Adică pe unde mi-am petrecut existenţa în copilărie de nu le înţeleg limba. Ei, bine, probabil ar trebui să-l ascult pe Marko Bela. Ştie el ce zice cu obligativitatea limbii maghiare 😉

Despre Satmareanca
Ziaristă

52 Responses to Musai să-l ascult pe Marko

  1. Trexel says:

    deci sa intelegem ca esti un barbat (daca la muieresti nu te pricepi) roman nemaghiarizat 😛

  2. urbanreality says:

    unde-i Tepes ???

  3. octavpelin says:

    Crina,asa am patit si eu la Targu Secuiesc,dar i-am spus vanzatorului ,ca atat timp cat manca o paine romaneasca,sa vorbeasca limba oficial care este ROMANA,si s-a conformat,cerandu-mi scuze!

  4. karate kid 2 says:

    Nu mă mai deranjează Marko. Cu aberațiile lui cu tot atîta vreme cît la Nyiregyhaza am plătit în Ron sau la Paprika, Hajduszboszlo și alte zone din Ungaria esti intrebat și-n limba română ce dorești și cît vrei să stai pe la ei. E depășit de mult subiectu! Și Marko știe lucru ăsta da un pic de agitație de campanie nu strică. Și mai e ceva…avem udmriști care nu știu ungurește și un primar ungur care vorbește o română mult mai bună decît mulți politicieni români din Sătmar. Așa că …. pentru următoarea vizită la coafură ia-ți MP3 player. Cu căști. E mai util decît să înveți limba lui marko.

  5. CELLA says:

    Amin , la „preocupări feminine tradiţionale” 🙄
    acuma, dacă-i să ne blagoslovească careva barem să ştii că-s şi io în gaşcă 😆
    la aia cu limba cred că-s … nicicum … adică n-am avut experienţe nocive 😉 ba din contră,am ceva defect ?

  6. mazgalici says:

    Da, e cat se poate de adevarat

  7. Oana says:

    Mamaaaa, ii ziceam eu pe unde am umblat de nu se vedea, adica zau ca nu se vedea. De nu ii mai trebuia ungureste pana la moarte, care avea sa survina repede din pricina de dureri de inima.

  8. ion says:

    vizitati
    http://tarnovan.wordpress.com/

  9. Ma delectez zilnic citind posturile tale. Asa imi mai domolesc dorul de tine. 🙂 Am o groaza de subiecte pe care abia astept sa le dezbat cu tine…::))

  10. radu says:

    nu te-ai adaptat de atata vreme? la vorbeste maghiareste la tine? sa nu faca la tine „az a sep,akinek a seme fekete” 😀
    luati exemplu de la becali care rapid a vb turceste la el cu cei de la kanal D ( cronica carcotasilor )
    sziastok =))

  11. Filip G says:

    Da sa iubesti ca Unguroaicele ai invatat?

  12. Ma gandeam eu ca-ti lipseste ceva! Acum m-ai lamurit: N-ai talent la limbi si, mai ales, nu-ti place maghiara! D-aia imi place de tine – ca ne-asemanam! Copil fiind, nici eu n-am vrut sa invat ungureste de la prietena mea Ildiko. Habar n-am de ce, probabil instinctiv. Caci saseste mai rupeam cu cealalta prietena, Rose-Marie.

  13. Satmareanca says:

    @ Trexel
    Mda, răspuns de bărbat. De Leano, fii bărbată, ai auzit? Asta e valabilă şi pentru bărbaţi :)))
    Apropo, ştii că am auzit bărbaţi bârfind mai ceva decât muierile? 😀

    @ Urbanreality
    În mormânt! :)))

    @ Octav Pelin
    La noi se întâmplă des, atât de des încât au devenit normale şi, pe cale de consecinţă, trec neobservate. În magazine se vorbeşte la ordinea zilei ungureşte, chiar aşa te întâmpină, şi nu (mai) zice nimeni nimic…

    @ Karate kid 2
    Sunt cazuri izolate, zone în care circulă mulţi români. În rest, ungurii vorbesc greu inclusiv engleză. Nu ştiu dacă pentru că nu ştiu ori nu vor. Culmea că nu Marko era subiectul, am ajuns la sfaturile lui :)))
    În ce-l priveşte pe primar, da, vorbeşte bine româneşte. O să-ţi urmez sfatul cu MP3 player-ul 😀

  14. Satmareanca says:

    @ CELLA
    Nu e o experienţă nocivă, ci pur şi simplu o experienţă. Chiar nu m-a deranjat, am mai spus şi alteori că sunt extrem de tolerantă. Chiar mi s-a părut ciudată reacţia mea. Parcă vorbeam de bun simţ… Dar, hai să nu mă laud :)))

    @ Mazgalici
    N-am priceput ce, dar probabil că nici nu trebuia 😆

    @ Oana
    Rea eşti 😆 Cred că te-ai acomoda greu p-aci. Dar, după ce faci de câteva ori cumpărături în Ungaria, la preţuri net avantajoase faţă de ale noastre, zici: bine, fie :)))

    @ Teo Georgescu
    Io intru din când în când la tine în speranţa că vei reveni. Dar te urmăresc la jumătatea ta 🙂
    Ţin şi io câteva în tolbă, poate până la Moş, de o fi darnic :)))

  15. Satmareanca says:

    @ Radu
    Nu, sunt o neadaptată de felul meu :))) Nu mă luaţi în serios, mă adaptez foarte bine şi rapid. De fapt, chiar eram curioasă de reacţia voastră. Repet, pe mine nu m-a deranjat deloc, tocmai pentru că m-am adaptat. Am şi avut timp de 33 de ani, în curând 🙂 Nu ştiu dacă procedez corect, dar asta e …
    vezi că ai sărit câteva cuvinte la ceardasu cela. Szio dragam 🙂

    @ Filip G
    No vezi, lecţii din astea nu mi-au dat. Ele iubesc altfel decât româncele? Au alt aluat? :)))

    @ Simona
    N-am zis că îs perfectă, ci pe aproape :))) Învăţ rapid şi uit repede, asta e problema mea. În mod curios, cu alte limbi străine nu am avut problema asta. Dar, să ştii că prietenele mele vorbesc foarte bine româneşte deşi, mici fiind, în casă vorbeau doar maghiara. Cum apăream eu, ţup o dădeau pe româneşte 🙂
    Culmea e că, deşi nu înţeleg decât vag, maghiara îmi sună foarte familiar.

  16. Trexel says:

    in curand….deci in curand bem?

  17. airbornb says:

    Foarte tare! Eu i-as fi zis adevarul curat: daca maghiara era o limba frumoasa, poate as fi invatat-o! Dar maghaira e o limba oribilia – parerea mea – si eu unul d’aia nu as invat-o!

    PS: Ce-i drept in zona la mine nu se vorbeste maghiara :))

  18. Satmareanca says:

    Trexel, depinde pentru ce. Mâine aş putea da de băut la aniversarea a 11 ani la GNV. Da’ cine mai ţine numărătoarea? Şi, în plus, mi se pare că am chefuit cam mult pe blogul ăsta :))) Aaa, să nu uit să modific datele de la „Cine mi-s io”, că trece vremea :))

    Altfel, mai stau oleacă pe 32, până la sfârşitul anului 😉

  19. Satmareanca says:

    Airborn, cred că vizitau ceva unguri blogul meu de ai intrat la spam. Te-am recuperat 🙂 Poate că pentru voi cei neobişnuiţi sună ciudat, pentru mine e familiară, dar nu o pricep. Tot aia-i 😀

  20. airbornb says:

    Recunos ca nu sunt obisnuit sa aud maghiara prea des! Recunosc – din nou – ca mi se pare oribila ca limba. Asta nu inseamna ca am ceva cu ungurii 😉 ! Cred ca marea majoritate sunt oameni obisnuiti si oameni de treaba. Evident, nu exista padure fara uscaturi , nici la ei si nici la noi (ma refer aici la incultii care nu „vorbeste” maghiara :-)) )

    PS: Hmm… asta cu spam-ul mi s-a mai intamplat, si alandra tot din spam m-a recuperat! Si totusi eu nu m-am apucat de spam … sau asa cred eu :-))

  21. Oana says:

    Tradatoare de tara ce esti, asadar, tradezi tara pentru shopping? Bine faci, eu as trada si pentru mai putin 😆

  22. Satmareanca says:

    Airborn, nici eu nu am nimic cu ei, şi acum am prietene bune unguroiace şi nu mă deranjează că vorbesc mai puţin bine româneşte. Important este să fim oameni 🙂 Repet, tipa asta de care vorbesc chiar era agreabilă şi mi se părea faină.

    Văd că se întămplă din când în când cu unii să intre la spam, cine ştie din ce motive. Important e că se poate recupera 🙂

  23. Satmareanca says:

    Oana :))) M-am scos dacă există o trădătoare mai mare decât mine 😀

  24. Cam de fiecare data cand cunosc, de un an incoace, un ungur – bine, recunosc, mai degraba o unguroaica 🙂 – din Ungaria se intampla regulat sa caste ochii: cum adica, esti din Nagyvarad si nu stii maghiara? Degeaba replic invariabil ca sunt din Oradea si ca n-am trait intre unguri ca se uita ca la martieni care nu stiu engleza, vasazica aiasta nu se exista.

    Agresiv neam, in orice caz… Vinovati ca nu invatam maghiara, vinovati ca nu acceptam autonomia – la pachet, mai nou, cu un presedinte ungur la Cotroceni, vinovati ca ne enerveaza carpa secuiasca atarnata pe primarii, adica cladirile publice ale statului roman, vinovati ca nu ne inchinam la eroii lor – calaii bunicilor si strabunicilor nostri…

    Vinovati ca suntem si incurcam, chiar si asa rusinos de pasivi cum suntem, pasii cailor pustei, care inca le necheaza lor in cap…

  25. Legat de primul paragraf al postarii: esti si o buna insotitoare de bord pentru cei care zboara prima data cu avionul:)
    Asta asa, ca sa nu poti face poze nici de data asta:)

  26. Satmareanca says:

    Chiar aşa, unde naiba ai umblat când trebuia să învaţă la el să vorbeşte ungureşte? 😛 Păi, de ce nu ai frecventat şi tu Universitatea Partium? Aaa, nu era pe atunci? Asta nu-i o scuză 😆

    Cam de multe ne facem vinovaţi. Cred că şi mie mi s-a umplut paharul. Oi fi discutat prea mult de unguri pe blog, altfel nu-mi explic :)) Unde era toleranţa de care vorbeam? Nu mă mai recunosc. La care v-am dat din ea? Alo, se aude? :)))

    No, dar asta nu înseamnă că nu avem o convieţuire interetnică model în zonă 🙂

  27. Alandra says:

    Intrebarea e: a iesit nuanta pe care ti-ai dorit-o ? In condiţii de stres nu prinde prea bine 🙂

  28. Satmareanca says:

    Îhî! Sunt fericita posesoarea a unor calităţi de semizeu. I-am dat stresul însutit unguroaicei. Prin puterea gândului. Cred că ei i-a ieşit verde :))) Am primit şi super -mega unghii, aşa că ce-mi rămâne de zis: păziţi-vă feţele cei nefericiţi, s-ar putea să le încerc pe pielea voastră 😆

  29. Alandra says:

    verde zici? 😈

  30. Satmareanca says:

    Aaa, stai, poate a rămas fără păr? :)))
    Nu am stat să văd până la capăt 😆

  31. airbornb says:

    Ca veni vorba de unguri de treaba, mi-am adus aminte de o mica patanie amuzanta de acu’ ceva timp: eram in Targu Mures si trebuie sa ajung la podul de peste Mures. Mi se cam explicase cum, da’ aveam dubii asa ca m-am oprit sa intreb. Domnul pe care l-am nimerit se caracteriza prin 2 chestii: nu prea le avea cu limba romana dar avea o foarte mare bunavointa sa ma ajute (al doilea atribut il compensa din plin pe primul).
    Redau mai jos mica noastra conversatie (din pacate nu pot sa il imit 100% iar scrisul face sa paleasca savoarea conversatiei avute atunci)

    -Buna ziua, imi puteti spune, va rog, cum ajung la podul de peste Mures?
    -Bona ziua, da , va pot spone , e destul de usor. Mereti pana la primul semafor si acolo va incordati pe banda din dreapta.
    -Am inteles, deci la primul semafor dreapta.
    -Da, si dupa ce v-ati incordat pe banda din dreapta si o mereti la dreapta , vine semaforul urmator si acolo va incordati la stanga.
    -Deci primul la dreapta si al doilea la stanga.
    -Ighe, no si apoi la semafoarele dupa va incordati tot inainte si no o tineti asa pana ajungeti la Mures.
    -Va multumesc mult, buna ziua!
    -Bona ziua.

    Incerc sa redau in scris cum pronunta el : in-cor-dati , cu accentul pe a doua silaba parca …

  32. ciprian blidaru says:

    eu am mai zis, numai asa matematica n-ar mai fi cea mai urata materie, daca s-ar introduce aberatia lui marko.

  33. ruxi says:

    Uf! turnasi gaz peste foc!:))

  34. lol says:

    îmi pare rău la mine!! Azi nu e ziua când eu vorbeşte ungureşte. Azi la mine vorbeşte ca grecili, mâine ca lipovenii, poimâine ca ţigani ca doar nu o sa facem la „discriminari” noi romani, nu aşa vrea domnul Bela?. şanse egale pentru toţi. Duminica daca ajung sa îmi trag sufletul vorbesc româneşte cum m-a învăţat mama!!!!!!!!

  35. Satmareanca says:

    Airborn, igen, igen, fele apă fele viz (adică jumate apă, jumate apă) :))))

    Ciprian, mie mi-a plăcut matematica, caut alt exemplu :)))

    Ruxi, da de unde, turnaşi vopsea pe cap 😆

  36. Satmareanca says:

    Lol, eşti poliglot, bre. Cu accent pe poli :)))
    Să înţeleg că mergi în vizită „acasă”? Drum bun şi bună revedere cu cei care îţi sunt dragi 🙂

  37. Trexel says:

    iştenemu lu dumnezău!

  38. Nea Costache says:

    Intotdeauna, cand am mers in Ardeal, am fost servit in magazine ca pe unul din lumea a III-a pentru ca nu stiam ungureste, candva, la Borsec, primisem o camera plina de igrasie la o cabana, din acelas motiv. Cand tu, roman, faci intamplator parte din acelas grup cu ei, esti exclus din start din acel grup, vorbindu-se ungureste.
    Chit ca-s oltean, ii injur si eu ardeleneste: ‘ta-i Dumniezau!

  39. ocserver says:

    So, chestiunea devine din ce in ce mai apriga…:) @nea costache: creca genul asta de spusa face parte din legendele urbane… am toooot batut ungurimea si nu am avut atari senzatii. Ba din contra… Parerile sunt impartite, dar trebuie luat in calcul aspectul cel mai important: cucoana cu pricina a intrebat-o pe Crina in romana daca stie sau nu ungureste… :))

  40. Satmareanca says:

    @ Trexel
    Iştenem pă drum merem şi cu Pişta mă-ntâlnem 😀

    @ Nea Costache
    Asta e lumea noastră. O lume care, în mod paradoxal, pentru noi, majoritatea celor de aici, înseamnă normalitate. Discriminările extreme ca şi cea de care povestiţi sunt mai rare, sper eu. O săptămâna frumoasă să aveţi! 🙂

    @ Ocserver
    Ar fi culmea să nu ştie. Chiar ştia bine, fără accent deranjant. Era o tipă simpatică, cum spuneam 🙂
    Bine ai venit!

  41. Scarlet Aurora says:

    Suntem chit. Mie mi s-a spus totusi altfel, dar cam pe acelasi ton: „Ei, lasa ca nu-ti strica sa mai inveti inca o limba straina!” Raspunsul meu a venit prompt: „Ai perfecta dreptate. Asa cum nici tie nu-ti strica sa vorbesti romaneste…”
    Lasati-l pe Marko in turnuletul sau de fildes rosu-alb-verde si mai bine ascultati acest clip:
    http://www.trilulilu.ro/glangher/45d18e6c79448c

  42. ocserver says:

    🙂 bine te-am gasit!

  43. al2lea says:

    Dar daca ti se spune: ce fel de doctorita esti, daca nu stii maghiara? Asta a patit cineva drag mie!

    Iar despre barfa… se zice ca „doamne fereste de barfa barbatilor!”
    Asculta la mine, e adevarat! 🙂

    Pe de alta parte, fiind in Targu Mures, m-am inatlnit intamplator cu György Frunda. Nu stiu cum m-am uitat la el, dar m-a salutat. Pe romaneste, desi nu ne-am vazut niciodata si nu ne cunoastem. De atunci ma tot intreb: oare cum m-am uitat la el si de ce m-a salutat?

  44. Filip G says:

    @al2lea,
    Cred ca a vazut in tine un potential votant ,un simpatizant UDMR.Daca erai UDMR votai cu el sigur,de accea ti sa adresat in romana.

  45. decebal says:

    poate ungurii nu sunt in vizita la noi in tara
    de fapt care-i problema voastra ,ca nu intelegeti?

  46. ionborgo says:

    Crina!
    Chiar asa! Tu pe unde ai umblat de n-ai invatat ungureste ca,doar esti ardeleanca?Eu,din Mures,stiu ungureste si culmea „prietenii” nostri unguri din ardeal canD se mai intampla sa fim si noi prin preajma lor „canta” tot pe ungureste.Si culmea!Mai au si tupeul sa te intrebe ceva ce li se pare firesc”Nu-i asa ca ai inteles”?Este stiut faptul ca astfel de practici nemesesti ale convivilor nostri unguri sunt obiceiuri prin care vor sa-si etaleze superioritatea.In fata unui produs,de proasta calitate,pe care scrie Made in Hungari” se extaziaza fara ezceptie prin expresiile .Mien finom”Aian szep”s.a.adica:Foarte fin,Ce frumos.Si de regula te lasa cu gura cascata.
    Crina ,in lunga mea viata am avut nenumarate astfel de intamplari si cum eu nu suport a fi umilit,totdeauna le spuneam”Daca nu vorbiti romaneste,eu plec.”Si inca ceva acest aspect prezentat de catre tine,din pacate, este un obicei si nu un fapt singular si isi are radacinile din educatia lor.Asa sunt educati si nu de azi ,de ieri ci de totdeauna.Sigur ca sunt si exceptii.

  47. ionborgo says:

    @al2lea
    Sa fim serios.Te-ai uitat ungureste la Gyuri.Si eu sunt din Mures si cunosc persoana.Este un om extrem de politicos si educat,dar din pacate nu sunt sigur daca este ungur.Poate este o exceptie de la regula.Glumesc,dar stiu ca-mi dai dreptate 😛

  48. ionborgo says:

    PS.Crina ,si totusi ar trebui sa invatam si noi ceva de la unguri:constiinta de sine si demnitatea.Cu cat ungurul este mai simplut cu atat este mai mandru si demn si are constiinta apartenentei la o natie razboinica,Asa sunt invatati acasa,la scoala ,la biserica.In sec.XIV Imparatul Chinei stia ca Ungurii sunt cel mai razboinic popor de la Apus si ungurii stiu asta si altele ce nu toate sunt drepte dar pentru ei sunt adevarate.Sunt sigur ca stii toate acestea.I.B.

  49. Sorin says:

    Am cunoscut mai mulţi români de etnie maghiară care au învăţat – sau şi-au perfecţionat limba română pe care o vorbeau – în Spania! Au ajuns în „marea” de români de aici şi au fost cam nevoiţi să comunice mai întâi în limba română şi apoi în spaniolă.
    Felicitări pentru „glob”!

  50. Satmareanca says:

    @ Al2lea
    Ştiu faza cu bărbaţii, de aia evit bârfoteca :)))
    Da’ ce facem noi aici cum se numeşte? 😆

    @ Decebal
    Da, aia-i! Nu înţelegem când ne înjură :)))

    @ Ion Borgo
    Asta spuneam şi eu că e un obicei şi mă minunam cum de mi-a sărit în ochi şi auz doar acum.
    Adevărul că ne lipsesc multe şi de aceea ne lăsăm călcaţi în picioare. Aţi spus bine conştiinţa de sine şi demnitatea…

    @ Sorin
    Bine ai venit! Şi mulţumiri pentru felicitări!
    Până la urmă unora le pare rău că nu au învăţat acasă, dar niciodată nu e târziu. Nu au toţi o problemă, dar sunt specimene care nu trăiesc în linişte dacă nu-i zgândăre pe ceilalţi.

  51. al2lea says:

    Cum se numeste?
    Discutie elevata… hahahaha

    Noi nu barfim pe nimeni, ca nu avem nici un motiv de barfa…
    🙂

  52. Satmareanca says:

    Aşaaa… Scuze, am avut un lapsus 😀

Lasă un răspuns

