Cifre şi fixaţii

E frig de crapă pietrele. E vreme de stat tolonită pe canapea şi de văzut un film bun. Dar … (nu ştiu cum se face că întotdeauna intervine un dar), la ora asta sunt în redacţie. Şi mă lupt cu nişte cifre. Cifrele crizei. Nu ştiu cum calculează oficialii şomajul, dar mie îmi iese tot mai mult cu câteva procente decât lor. Oricum, ideea esenţială este că se va dubla ori chiar mai mult de atât. În cifre seci asta înseamnă spre 2.000 de oameni fără locuri de muncă în plină iarnă. Asta numai din ce s-a anunţat oficial în judeţul Satu Mare. Nici nu contează în aceste condiţii rata aia, care nu spune nimic. Cert e că nu întotdeauna 2 plus 2 fac 4. De ce ar face acum?

Mă obsedează cifrele. Am o fixaţie mai veche pentru temele economice. Cred că ştiu de unde mi se trage. Ştiam dintotdeauna, dar nu am conştientizat. De la el. Îl citeam de-o vreme, via Hotnews, pe Dan Popa, aka Hymerion, (ba chiar am şi povestit la o cafea în primăvară când a dat pe acasă) fără să-l am în blogroll, cum ar fi fost normal. Am reparat greşeala impardonabilă de curând. Dar, să revin la fixaţii. Dan Popa a fost printre primii ziarişti cu care am lucrat direct, imediat ce am intrat în presă. La un moment dat, în anii 1998 – 1999 mi-a fost şef. El şef Departament investigaţii la GNV, eu singurul redactor din subordinea sa. Şi lucram împreună. De regulă cu cifre. Avea o viteză la scris de abia te puteai ţine după el. Ştiam de atunci că într-o zi va deveni unul dintre ziariştii de business super-capabili să spună dinainte ce o să se întâmple mâine şi apoi să explice de ce nimic din toate astea nu s-a întâmplat. A confirmat din belşug.

Din această poveste eu am rămas cu fixaţiile pe teme economice. De câte ori mă chinuie mă gândesc la el. Oricum, cifrele crizei sunt prea complicate ca să le pot rezolva astăzi, aşa că o să mă mai zbat cu ele. Rememorând vremurile acelea, tocmai mi-am adus aminte că am sărit, fără să-mi fi dat seama, de o cifră: 11 ani la GNV.

Mai am un gând. Măcar de-ar ninge…

Despre Satmareanca
Ziaristă

21 Responses to Cifre şi fixaţii

  1. ruxi says:

    Echipa noastra a colindat colegiul 10!
    Ne-a luat vantul „pe sus”, dar nu am „capitulat”!
    Am noroc, cumva!
    In colegiul meu, din sectorul 3, primarul a fost ales cu aprox. 70%!
    Asa ca, oamenii nu s-au plans cand a venit vorba de probleme de interes local! Parculete si locuri de joaca pentru copii avem! Panselute si floricele pe campii avem!
    Pe ei ii doare, altceva!
    Ce ne facem cu intreprinderile distruse, din colegiul meu si din imediata apropiere?
    Crinul, Matasea Populara, Flacara Rosie, Timpuri Noi, Dambovita, Ponierul, Miraj, IOR??!!
    Multi isi justifica tradarea, mergand pe ideea ca aceste intreprinderi erau falimentare!
    Serios?
    Au intrebat pe cineva?
    Au cautat solutii?
    S-au scremut sa aduca management strain care sa raspunda pentru deciziile luate?
    Nici vorba!
    Au asteptat, ca hienele, pentru ca terenul de sub ele sa valoreze cat mai mult!
    Sper ca vor lua o mare plasa si vor manca „pietre”, la propriu!

  2. 11 ani? Multi inainte!
    Si da…nu intotdeauna 2 plus 2 fac 4. Pt ca, daca ar fi atat de simplu, am aplica retete brevetate de altii si am merge la fix…dar nu iese, nu iese, mai e acolo un plus de ceva…acel ceva pe care nu am reusit sa-l definesc inca…ma tot chinui de ani de zile sa gasesc cuvantul potrivit sau macar sintagma potrivita…si nu-mi iese. Nu stiu sa definesc amestecul de suflet+noroc+destin+vointa+conjunctura+dorinta…ma gandesc ca din cauza acestui amestec in viata nu intotdeauna 2+2 fac 4…
    Poate gasesti tu cuvantul potrivit 🙂
    Si gandul ninsorii il am si eu 🙂

  3. Alandra says:

    Multi înainte! 🙂

    Despre somaj, habar nu am in cifre, dar pot sa-ti spun ca vor fi multi.

    La zapada ma gandesc si eu. Am postat si imaginile la care visez :)))

  4. YODA BLOG says:

    Eu am vazut astazi un film, la PROCINEMA, „Buletin de Bucuresti”, numai ca m-am enevat ca cei de la PRO cinema m-au enervat ca au taiat din film.

    Multi inainte 😉

  5. corinacretu says:

    Felicitari, Crina! Sunt ani in care ai muncit pe rupte si acest lucru ramane. Iti doresc ca si anii care vin sa fie plini de impliniri, succese, realizari. Si, mai ales, tu sa fii fericita, sa te simti implinita. O seara frumoasa!

  6. octavpelin says:

    Felicitari si succes,Crina!In legatura cu iarna ,ti-am spus ca nu-mi place,parca este iarna vietii mele,de mic copil nu am suportat iarna,dar primavara ,vara, toamna,da,este VIATA!,dar IARNA IMI AMINTESTE DE ALTCEVA!d’ont worry be happy!!!,le-om trece noi pe toate!!!

  7. Satmareanca says:

    @ Ruxi
    Şi altele vor da faliment în curând. Nu am auzit pe nimeni să iau măsuri anti-criză pe acest segment.

    @ Teo
    Şi io mă gândeam că-s mulţi şi mă înrebam dacă mai pot. Răspunsul este: DA 😀
    Cun să găsesc cuvântul potrivit, dacă dă de cele mai multe ori 3 sau 5? Imprevizibilă-i viaţa asta din toate punctele de vedere.

    @ Alandra
    Asta spuneam că nu contează rata când auzi că e vorba de mii de suflete, la nivel naţional vor fi probabil zeci de mii.

    Ce mi-ai făcut cu pozele alea!!! Şi io vreau să ningă! Am văzut căp ninge în munţi, a nins chiar şi aproape de noi, la Zalău, dar şi la Constanţa.

  8. Satmareanca says:

    @ YODA BLOG
    Eu am timp să văd de acum încolo 😛

    @ Corina Cretu
    Merci mult, Corina! Te felicit şi eu, încă o dată, şi aici, pentru realizarea ta 🙂
    O săptămână plină de realizări să ai! – că începe imediat.

    @ Octav
    Mie îmi place iarna, sunt iernatică. Poate pentru că sunt născută în mijlocul iernii. Dar îmi place să ningă. Altfel, fiecare anotimp are farmecul său.

    Vă mulţumesc tuturor pentru felicitări!

  9. La cati mai multi ani! 11 ani inseamna munca si fidelitate, dar si rezultate meritorii, fiindca altfel n-ar fi existat Gazata si acum pe piata.
    Si eu fac, in curand, tot 11 ani de cand lucrez cu echipa asta: 9 ani la Libertatea (pe care l-am facut de top) si 2 ani la Click, acum ziarul nr 2 ca tiraj.

  10. Satmareanca says:

    Altfel nu aş mai fi fost în funcţie. Cred că asta ar fi fost concluzia :)))
    Şi tu 11? Ce ziceam de întâmplări identice? Nu ne-am cunoscut noi chiar întâmplător 🙂 Succes mai departe, Simona! Mulţumesc mult!

  11. Spedy says:

    chiar daca mai la urma,eu nu am sa-ti spun ani multi si alte lucruri in sensul asta .in spiritul reginei elfe iti doresc sa fii tu insati si sa faci ce-ti doresti si atata timp cat este absolut necesar.daca nu intelegem ca urmeaza alt pas,anchilozam si devenim prizonieri ai faptelor noastre.nu este normal sa cautam limite acolo unde nimeni si nimic nu le impune .sensul existentei noastre este devenirea si in fiecare zi este ceva de deslusit,de faptui,de implinit.si mai ales de iubit.

  12. Satmareanca says:

    Nu eşti la urmă, Spedy. Nu am scris postarea pentru asta, ba chiar mi-am adus aminte la final şi s-au legat lucrurile. Mi-am adus aminte de vremurile vechi. Rar am timp să mă uit în urmă. Şi mi s-a făcut dor să fiu reporter de teren 🙂

    Aşa este, urmează alt pas, care o fi, căci întotdeauna e unul. Curios e că niciodată nu mi-am fixat ţinte, dar am reuşit să recunosc semnele şi să profit de şansă. În toate lucrurile, mari ori mărunte. Poate pentru că în fiecare zi îmi fac timp să lupt cu mine, cu ceea ce sunt, ca să devin mai mult. Merci pentru îndemnuri!

  13. Adriana says:

    Draga Crina , 11 ani , este mult este putin ? Depinde …La viteza cu care se scurge timpul in ultima perioada … imediat avem un alt an ! nici nu-ti dai bine seama ce se-ntampla in jur , pana sa te dezmeticesti a si trecut ! Dureros este intradevar ce se intampla cu atatia oameni care vor ramane pe drumuri ! In actuala situatie numai cheltuiala cu alegerile mai lipsea ! Cati oameni ar fi putut fi platiti din banii aia !? Acum nimeni nu vorbeste de amanarea alegerilor pana dupa criza…
    In legatura cu ninsoarea n-ai noroc , a nins peste tot mai putin la SM. In vecini in Maramures este prapad . Putea ninge si la noi un pic macar asa pt. atmosfera ! Da cum ziceai tu ca a spus cineva , la noi in SM si sfarsitul lumii va veni cu intarziere ! :-))

  14. Trexel says:

    11 ani. adica prin 97. eram in faculta. lucram din greu. nu la taiat de copaci cum mi-as fi dorit. si „eram in faculta” e cam mult spus ca nu mergeam decat la laboratoarele de mate. la engleza si info m-au dat afara si n-am mai avut voie sa ma duc. cica eram impertinent. si asa am ajuns sa fac doar juma de an de engleza pana acum. probabil de-aia nu stiu sa ma exprim decat cu expresii care-l includ pe fuck. nevermind.

  15. Oana says:

    Maiii, 11 ani ai facut in drum spre tara din Brux. Imi aduc eu aminte ca ma tot bateai la cap cu chestia asta. Daca iti urez de bine, e naspa, ca te plafonezi acolo. Daca iti urez de rau, as fi rea. Asa ca iti zic doar atat: fa treaba asta atata timp cat esti multumita, asta e tot ceea ce conteaza.

  16. Nea Costache says:

    Felicitari pentru cei 11 ani de jurnalism care nu s-au scurs in zadar. Acesti ani au facut din prietena noastra Crina, o ziarista redutabila, care ar face fata cu brio in redactia oricarui cotidian central.
    Din pacate, somajul in crestere, face sa creasca numarul celor care traiesc sub limita subzistentei, si asta este dureros.
    Cu ninsoarea, asa tot promit meteorologii. Sper sa se tina de cuvant. Sunt copilasi de cinci-sase anisori care nu stiu ce-i placerea de a te da cu saniuta. O saptamana cu realizari!

  17. omu' says:

    La multi ani in media!
    A nins mult, din abundenta, in plina criza . Nu-mi plac cifrele, dar observ ca sunt tot mai multi cei care folosesc cosul in loc de carucior pentru cumparaturi. Pare-se ca nu mai da bine in jur, sa defilezi cu caruciorul burdusit.

  18. Satmareanca says:

    @ Adriana
    Se vede că nu-i interesează problemele oamenilor, ci doar interesele lor.
    Dacă ne luăm după regula citată, la noi va ninge doar iarna viitoare 😀

    @ Trexel
    Pentru probleme de genul ăsta există dicţionare online :))

    @ Oana
    Ai intrat la moderare. Poate pentru că ai două bloguri şi nu mai vrea să te recunoască :))
    De fapt, cei 11 ani s-au împlinit chiar înainte de a merge, dar acum a vrut să scrie tastatura 😛

    @ Nea Costache
    Io aş vrea să fie zăpadă multă, ca pe vremuri, când îmi târam cu greu paşii spre şcoală printre nămeţi.

    @ Omu’
    Nici nu mai dă bine ca imagine şi nici la buzunar. Chiar mă întrebam: numai mie mi se par ori chiar au luat-o preţurile la goană în magazine?

  19. CELLA says:

    de dimineaţă , citind interviul luat de Tucă Cristoiului , m-am trezit analizîndu-mi fără patimă „rămînerile” prelungite într-o/un activitate/loc ( de muncit 😉 ) apetenţa de-a (mă) schimba,schimbînd
    încă (mă) gîndesc …
    cred că „stînd” putem şi evolua
    dacă suntem mulţumiţi de ce facem şi dacă totalul nu ne dă cu prea multe zecimale …
    dacă,dacă,dacă …
    la pagina 3,altă părere (importantă) îmi întoarce gîndul spre profesia ta … hmmm
    i-aşa de frig că-mi trece viaţa … şi aniversările-s prilej de bucurie
    mă bucur pentru tine şi îmi pare rău pentru aritmetica mea ratată şi pentru toţi aceia care nu au vise ci doar amintiri ale timpului cînd credeau că visează

  20. Satmareanca says:

    Cella, tare bine îmi vin comentariile tale întotdeauna 🙂
    Am citit şi recitit articolul lui Tudor Octavian. Şi mare dreptate are …

  21. lol says:

    1998 am ieşit la pensie de sila dintr-o întreprindere de stat. Din cauza infirmităţi mele, ocupam postul degeaba si incomodam pe toată lumea in jur. Nu pot sa fur sa primesc sau sa dau spaga asta este infirmitatea de care sufăr. Toată viaţa am desenat. Am scris foarte puţin, daca sunt aşa furios este ca de aproape din tot ce am desenat timp de 30 de ani sa ales praful in ultimi 20 de ani. Dar de ce va spun eu asta??.
    A da!!!!! Din cauza doamnei Cella care a adus in discuţie interviul de azi cu domnul Cristoiu. Si pentru tine Satmareanco cum spunea bunica mergi strânge din dinţi da mergi!!!!!!!!

Lasă un răspuns

