Ziarist. Meserie inutilă?

Într-o lume în care tot mai des ziariştii sunt puşi la zid, confundaţi cu toate personajele care se perindă zi-lumină pe micile ecrane, Lelia Munteanu explică atât de bine ce e un ziarist, încât nu mai e nevoie de comentarii. Gândesc că doar ziariştii vor înţelege bine textul…

” În cartea de căpătâi a ocupaţiilor din România – Nomenclatorul de Meserii, între două profesii nobile, „zdrobitor şi uleiator textile“ (826115) şi „zidar coşuri fabrică“ (712202), s-a strecurat un job pe care vi-l citesc rar, să nu mă încurc: ziar-ist (245123). Ce e un ziarist? Nu ştiu. (Şi nici nu vreau s-o deranjez pe Mihaela Rădulescu la Monte Carlo). (…)

Ziarist e ăla care-a prins un subiect, nu ăla care i-l citeşte la televizor între două calupuri de publicitate sau ăla care uită să-l semneze când îi dă drumul pe print. Ziarist e ăla care s-a dus la o şcoală de vară cu lăutari, la o paranghelie politică: „Ce viaţă frumoasă ai!“, i-am zis. „Bagă marfă, 3500 de semne!“. Şi mi-a răspuns: „Până-n doişpe. A murit tata“. Şi l-am iertat pe piţifelnic, deşi corect era „douăsprezece“. Ziarist e ăla care n-a citit despre cele trei idei pure ale raţiunii la Kant (har Domnului că nu s-a spurcat la filozofie, asta l-ar reabilita în ochii preşedintelui). Ziarist e ăla care trece prin viaţa lui ca acceleratul Bucureşti-Ploieşti prin halta Româneşti, fără să oprească. Ziarist e ăla căruia i s-a dus smalţul la cadă şi mâine trebuie să scrie despre noile modele de jacuzzi. Ziarist e idiotul ăla care transmite din tomberonul cu aviare, din râtul porcinei şi tu-l iei la mişto că nu-şi găseşte cuvintele. Ziarist e ăla care te plimbă prin wonderland când copiii lui au muci şi febră. Ziarist e ăla care a visat, ca şi tine, să schimbe lumea şi, noaptea târziu, când ajunge acasă şi bate ca un dement în geamul buticului din colţ să deschidă şi să-i dea o pâine, observă că a mai trecut o zi, aceeaşi mereu, ştergându-şi spaimele pe sufletul lui de rumeguş”.

Textul integral îl puteţi citi aici.

UPDATE ŞI OFF TOPIC. Io nu pot posta comentarii pe niciun blog, cu niciun nume. Nici măcar pe al meu. Ceva e putred. Care mă sabotăţi, măi? 😀 Voi puteţi?

Despre Satmareanca
Ziaristă

43 Responses to Ziarist. Meserie inutilă?

  1. Satmareanca says:

    Yupi, şi-a revenit. Pot comenta 😀

  2. CELLA says:

    băăăăăăăăăăă
    scoate-mă şi pă mine de prim spamuri că am tot băunat p.aici şi nu mai am nervi de on topic 😆

  3. Satmareanca says:

    Nu eşti nici la spam. Nu eşti nicăieri 😀 Ai prins faza în care WP-ul nu vroia să posteze comentarii. Şi eu mă chinuisem mult la tine. Acum şi-a revenit.

  4. CELLA says:

    vaiiiiiiiiiiiii
    şi ce intelijentă am fost azi 😆
    numa comentarii cu IQ am avut, mare, se vede treaba că trebuie să rămîn la acelaşi nivel, nici virtualul nu-mi ajută 😆

  5. daurel says:

    Ce sa insemne aceste confidente ale ziaristelor? Ziaristii, barbatii, „vezi Doamne” se tot plang inca de pe vremea cand Cristoiu a pierdut „Evenimentul zilei”; adica Cristoiu a fost primul care a denuntat sistemul.

  6. Pingback: Bluarto » Oda ziariştilor

  7. Adrian SM says:

    Ce bine ai definit adevaratul ziarist.

  8. Trexel says:

    ce n-am priceput io e daca definitia asta e de bine sau de rau
    ar trebui sa fie 50-50%, nu? 🙂 c’asa-i legal

  9. Adrian SM says:

    bre Trex, da mai poti scrie?? 😀

  10. Vania says:

    Acum putem posta comentarii, dar în zori… canci! Doar pe blogspot.

  11. Oana says:

    Io pot, mai bine ma duc la gatit ca nu merge asa 😀

  12. Andi says:

    Ziarist e cel care îți dorește din toată inima să fie ziarist.

  13. Pingback: Ziarist sau gurnalist ? | ROMANIA INEDIT

  14. E bine ca mai exista oameni care mai cred in meseria de ziarist !

  15. Pe naiba… nu meseria e inutila, ci conditiile in care se practica in Romania. Conditii de care autorul articolului nu e deloc strain(a), dar le trece elegant sub tacere. N-am vazut nimic scris de munca la negru, de contracte pe DDA, de concediii (lipsa), ore suplimetare (mai simplu erau de mentionat alea libere) si altele la fel. Da bine sa facem poezia meseriei cand suntem in… In inspiratie, in condei am vrut sa zic-mai sa-mi scape altceva.

  16. Cristian says:

    Fain editorialul de azi din GNV !

  17. Andi says:

    *își dorește

  18. primadona25 says:

    E nasol! In Romania se considera ca toti iau mita ca sa faca ceva, deci nu mai exista profesionisti. In mare parte asa e. Noi ne rugam sa mai existe si ceilalti, care isi fac meseria, oricare ar fi ea. Cei ce citesc stiri la TV , pentru mine sunt, (sau nu), prezente agreabile care stiu (,sau nu) sa interpreteze frumos. Tot greul e in spatele lor. Daca din 10 , 7 sunt corupti, celorlalti 3 le e foarte greu.

  19. Adrian SM says:

    Mie mi-a placut articolul cu hartuiala.Trebuie sa-l aprofundez,S-ar putea sa-mi fie de ajutor. Dupa capul asta al meu sec de om cu liceu si o postliceala de 2 ani cred ca la serviciu am parte de hartuiala… Deci meseria ta nu e inutila, mai luminezi omul in privinta anumitor aspecte ale vietii… 🙂

  20. Sibilla says:

    Poate se pregăteşte again vreo listuţă d-aia de fu numită cândva ” guerila virtuală ”, Cotroceniul nu doarme :))
    Stimă şi respect, Crina ,
    Sibilla

  21. daurel says:

    Da, editorialul din GNV este mai pesimist, decat altadata; asta din cauza cartilor frantzuzesti…Nu trebuie cititi toti ciudatii, ciumatii…

  22. Viktor says:

    ZIARISTII????????
    -ar trebui sa fie acei ,care cu intelligentza lor,cu experientza lor,cu profesionalismul lor,cu intzelepciumea si desteptaciunea lor introduc primele elemente de ORDINE,ECHILIBRU si BUNAVOINTZA in existentza noastra. 99,99 % din ei ,in goana dupa senzatii,exceptionalisme tulbura si imprastie neliniti,frici,misterii si alte spasme si convulsii.
    Iar daca nu e Ordine- apoi nu e nici Dumnezeu.

  23. Pingbackul meu nu fu lasat sa intre ! 😦

  24. bl000g says:

    Inutila meserie si pe cale de disparitie…

    http://bl000g.wordpress.com/2009/06/17/pumnul-din-gura-%E2%80%93-decesul-celei-de-a-patra-puteri-in-stat/

  25. Ciprian Bojan says:

    Ziarist, e cel care nu ştie, nu poate şi nu vrea să tacă, să rabde şi să mintă. Restu’ sunt nişte angajaţi la ziar (şi prin extensie la radio sau TV).

  26. Ciprian Bojan- fain job ai man, dacă ești cumva-n breaslă și poți face toate alea. Mai aveți locuri? Că emailesc un CV și-o iau de la capăt!

  27. Revin dar n-am ce face- Ciprian Bojan- păi sigur că poți face toate alea. Știu eu unul (din poze) care chiar le face. A cumpărat prin ianuarie peste 80% din acțiunile France Soir. Iar tatăl e spuranumit bancherul lui Putin. Pare că-i merge bine pân-acum!

  28. zamfirpop says:

    Eu pot!

  29. Andi says:

    Să fim serioși: jurnaliști și ziariști suntem cei care nu prea avem viață și vrem să scriem despre viețile altora 😦
    Nu dați prea tare, vorbesc despre cei pe care îi cunosc. Și mă cunosc…

    O distincție învățată la Facultatea de Jurnalism:

    ziarist = cel care s-a specializat ”din mers” , eventual la cursuri de ”ziaristică” sau ”jurnalistică” sau în redacție, mai ales înainte de ’89

    jurnalist = cineva care a făcut o facultate sau specializări în J u r n a l i s m …și profesează jurnalismul modern

    câteva sufixe ”fac diferența”(?)

  30. daurel says:

    @ Andi, nu conteaza culoarea pisicii; important este sa prinda soareci (citat). Pentru mine sunt trei feluri de ziaristi: 1. cei ce-mi confirma ideile mele; 2. cei vanduti; 3.cei pe care nu-i citesc.

  31. Andi says:

    daurel

    înseamnă că ești un fericit… 🙂

  32. daurel says:

    @ Andi, nimeni nu este fericit, pana nu se gaseste cineva care sa-l invidieze (citat). Pe fata!

  33. Andi says:

    vrei să spui că dacă găsesc rapid pe cineva pe care să-l invidiez …o să fiu fericităăă? 😀 really?
    așa de simplu?
    mă duc să caut

  34. Adrian SM says:

    Ai ce cauta Andi… 🙂

  35. daurel says:

    @Andi, poate am fost inexact, revin: CINEVA CARE SA TE INVIDIEZE!

  36. Andi says:

    daurel – glumeam

    Adrian SM – multam

    seară bună tuturor 🙂

  37. Ciprian Bojan says:

    Nadia Dincovici. Nu sunt ziarist, da’ m-am băgat ca musca-n zer. Scriam despre idealurile care tre’ să le aibă un jurnalist. Atât!
    În schimb sunt prof. 😦

  38. Paul Gabor says:

    Iau pozitie de drepti si te salut. Am dat o raita pe ici si-mi placu. E fad pana aici, nu?

    Nu ca as avea mari probleme la bibilica, da-mi placu chestiunea postata azi. Tocmai mancasi niste biscuiti si fumai o pipa…
    Smalt la cada n-am…

    Bun gasit…

  39. Satmareanca says:

    Bun venit, Paul! Ai intrat la spam din prima. Nu mă întreba de ce. Te-am recuperat 🙂

    Ziua bună şi celorlalţi! N-am murit, dar am dispărut din cauza Oanei. Cum aşa? Bine, tot vorbeşte de cărţi şi citit, aşa că m-am molipsit. Îmi revin 😀

  40. Adrian SM says:

    Imi place atitudinea ta Crina… 😀

  41. Paul Gabor says:

    Chiar ma speriasem, nu stiam unde ma dusei… Asa, din prima s-o dau in gard… bine ca m-ai recuperat… macar tu…

  42. Ciprian Bojan – distincție teoretică între ziarist și jurnalist. Dar așa aflu și eu că sunt și una și alta… Și e foarte bine să fii prof – mai ales dacă ai ce spune studenților!

  43. beheader69 says:

    superb…..lelia munteanu scrie f frumos

Lasă un răspuns

