Cât de (in)toleranţi suntem

Obişnuim să spunem despre noi că suntem toleranţi, ba chiar adesea am fost daţi exemplu de toleranţă şi model de convieţuire multietnică. Ni s-a spus atât de des acest lucru încât am ajuns să-l credem, în timp ce le atribuim celor de lângă noi epitete care de care mai deocheate.

Când e vorba de toleranţă etnică, suntem intoleranţi până la Dumnezeu în privinţa ţiganilor şi a ungurilor. O arată suficient un sondaj IRES. La întrebarea „Aţi fi de acord ca un rom/ romii să facă parte din familia dumneavoastră?”, 57% au răspuns cu dezacord total, iar 10% cu dezacord parţial. La aceeaşi întrebare, referitoare însă la maghiari, 24% declară dezacord total, parţial 6%. Totuşi, 53% dintre români ar face casă bună cu ungurii, încă 15% fiind parţial de acord cu o înrudire, în vreme ce doar 16% ar fi total de acord să primească în familie ţigani, iar 13 procente exprimă un acord parţial. 37% dintre români nu şi-ar dori un rom ca vecin, 32% nu-l vor nici măcar în localitate, 23% nici coleg de muncă. Cât despre unguri, procentele sunt 15% împotriva vecinilor de această etnie, 18% împotriva lor ca locuitori ai urbei, iar 14% nu i-ar suporta drept colegi. 11% dintre respondenţi nu ar vrea, sub nicio formă, unguri în România.

Intoleranţa noastră se vede de la o poştă şi când este vorba despre semenii noştri români. Cel care nu gândeşte ca şi noi e prost, dacă are alte idealuri e dobitoc, dacă face bani chiar şi cinstit e hoţ, dacă are alte simpatii politice este jigodie şi lista poate continua la infinit. E suficient să arunci o scurtă privire peste comentariile postate într-un total anonimat pe site-urile ziarelor ca să vezi cât de intoleranţi am devenit. Pe mine una mă îngrozeşte şi mă îngreţoşează nivelul josnic la care au ajuns discuţiile. În mod normal, ar trebui să-ţi fie ruşine chiar şi să gândeşti altfel, nu să mai şi faci publice grosolăniile care ţi-au trecut prin ciorapi. De gândit nici nu poate fi vorba. Tind să cred că suntem duşi cu capu’, vorba Oanei.

Dacă mă gândesc mai bine, probabil că scriind rândurile acestea tocmai am dat o lecţie de intoleranţă. Poate fi interpretat şi aşa. Dar atunci cum rămâne cu bunul simţ?

Despre Satmareanca
Ziaristă

24 Responses to Cât de (in)toleranţi suntem

  1. Lucia Verona spune:

    Nici o grijă, Crina, şi eu am fost declarată intolerantă pentru că am îndrăznit să spun că mulţi oameni, altminteri bine intenţionaţi, scriu cu greşeli de gramatică :))
    După părerea mea, românii nu sunt intoleranţi. Sunt prea „lasă-mă să te las” ca să poată fi într-adevăr intoleranţi. Ceea ce pare intoleranţă este, de multe ori, expresia unui complex de inferioritate.
    Da, românii par intoleranţi în opinii, pun uşor etichete jignitoare, dar în cele din urmă totul se rezolvă la o bere…

    Ceea ce mă deranjează este atitudinea rasistă faţă de ţigani a unor oameni – din păcate, mulţi dintre ei chiar intelectuali – care susţin că n-au nimic împotriva nici unei naţii „dar cu ţiganii e altceva”. De ce e altceva? Pentru că au un mod de viaţă diferit? Asta seamănă cu atitudinea faţă de gay. Cred că aici e problema, să înţelegem şi să acceptăm dreptul la diferenţă.

  2. Oana spune:

    Vorba mea e cea mai buna din toate timpurile. Doamne, chiar scrii, inca nu-mi vine sa cred.😀

  3. Satmareanca spune:

    Lucia, am văzut cum a decurs discuţia de pe FB şi cred că, undeva în subconştient, de acolo mi-a venit ideea să scriu asta. Numai că ştiu cum e uneori cu ideile, vrei să scrii una şi îţi iese alta :)))

    Cred că îi judecăm prea mult pe cei de lângă noi, înainte să judecăm ceea ce spunem noi şi ceea ce facem. Dacă am admite că din unele puncte de vedere am putea pune egal între noi şi cei pe care îi judecăm, poate ne-am schimba modul de gândire. No, dar asta li se poate întâmpla doar oamenilor care gândesc😀

  4. Satmareanca spune:

    Oana, normal, doar ştiu toţi că eşti genială. Dacă nu ştiu, o să afle acum😀

    Nici nu crede😛

  5. Lucia Verona spune:

    În privinţa asta, eu susţin sloganul european „Toţi diferiţi, toţi egali”. Dar, sigur, cei care se exprimă şi scriu corect mi se par mai egali decît ceilalţi :)) Dincolo de glumă, eu nu cred că e vorba de a-i judeca pe alţii, ci de a-i înţelege.

  6. Ciprian Bojan spune:

    http://bciprianmp.wordpress.com/2009/02/17/despre-toleranta/
    iar mă dau mare… da’ asta e I’m GOOOOD!😛

  7. daurel spune:

    Intoleranta a devenit o problema politica, deci nu-i vorba de gandire…
    Oricum, intoleranta este o emotie, un sentiment, deci n-are treaba cu gandirea…
    PS. Mi-a placut expresia „”grosolanii care trec prin ciorap”; sa vad cum o folosesc…Cred ca-i vorba de filtrare…

  8. tac'su spune:

    Fetelor, jmi cer scuze ca intervin in discutia voastra, dar revenind la semantica topicului, da, sunt intolerant. Sunt intolerant fata de cei care fura, cersesc mila altora chiar daca nu o merita, fata de cei care mint, jefuiesc, ucid. Dupa statisticile facute de altii, cele mai multe chestii de felul asta sunt facute de tigani. La fel si la noi, uitati-va in puscarii: cred ca raportul este de 1 roman la 2 rrrrromi. Cum dracu’ sa nu-ti sara mustarul si sa nu fii rasist cand in toata Europa rrom este sinonim cu roman. Dupa ce ne-au facut de cacat, mai vor sa-i si integram? Uitati-va acum la francezi, italieni, spanioli. dupa ce pana acum ne-au acuzat ca nu VREM sa-i integram pe tigani, au ajums la concluzia ca degeaba vrei, daca nu ai cu cine, daca cei pe care vrei sa-i ajuti nu vor sa fie ajutati. Si au gasi solutia asemeni lui Pilat: s-au spalat pe maini, si i-au trimis inapoi acasa. Acasa unde? In tarile care i-au acceptat de sute de ani. De ce dracu’ nu i-au trimis inapoi acasa in India sau de unde or fi venit. Daca spun la fel despre unguri sunt intolerant? Da. Daca fac aceleasi lucruri ca si tiganii. Da, sunt intolerant si fata de romanii care fac aceleasi lucruri ca si tiganii. De fapt nu m-am exprimat bine: nu sunt intolerant fata de tigani, ci fata de toti cei care fura, mint, jefuiesc, omoara, in general sunt certati ” genetic ” cu legea. Sunt intolerant si fata de „tiganii” cu gulere si mansete albe din parlament, desi noi i-am ales.
    @Crina: ai fi toleranta cu un tigan, un ungur, un roman, francez, american sau tanganican, care ti-ar viola mama, fiica, sau ti-ar ucide sotul, prietenul, tatal sau fiul? ( Doamne fereste )Cred ca nu.
    Noi generalizam totul datorita faptului ca pana si presa ( stii, doar esti din breasla ) amplifica fenomenul intractional. Este o chestie care se vinde.
    Sa nu cadem in pacat si ca confundam intoleranta cu rasismul. Parerea mea.

  9. Satmareanca spune:

    Lucia, probabil că problema chiar acolo intervine, îi judecăm înainte să-i înţelegem. Şi dacă îi înţelegem, foarte posibil să nu ne placă ce înţelegem😆

  10. Satmareanca spune:

    Ciprian, very good😀 Foarte bine documentat şi scris. Sunt foarte de acord cu concluzia. La ce a zis profesorul tău încă mai rumeg. Citind mă gândeam: oare chiar atât de intolerantă sunt?😆

    PS. Dacă tocmai te-ai crezut atât de bun, superior altora, nu ai devenit cumva intolerant?🙄 Glumeam, desigur😀

  11. Satmareanca spune:

    Daurel, cu plăcere, nu cer drepturi de autor pentru ea, adică pentru expresie😀
    Chiar aveam de gând să scriu în postare că având atâtea modele politice intolerante până în măduva oaselor e greu să fim altfel, dar pe când m-am pus să tastez mi-a ieşit din cap. Bine că mi-ai reamintit. Uite aşa ne completăm🙂

  12. Satmareanca spune:

    Tac’su, nu trebuie să-ţi ceri scuze, primim şi băieţii în gaşcă😀
    Nu m-am gândit şi nu m-am referit la specimene care ar trebui să stea după gratii pe vecie. Cu ei voi fi întotdeauna şi în mod natural intolerantă, până după ce îşi vor ispăşi pdeapsa. După aceea merită şi ei sprijin pentru reintegrare. Cel puţin aşa am învăţat la şcoală😆

    Mă refeream la oamenii liberi de lângă noi, cei care au înţeles că au dreptul să facă ce vor muşchii lor în numele libertăţii (să zicem fapte pentru care nu sunt pasibili de puşcărie şi nu intră în sfera penală) dar prin care îmi vatămă mie (nouă) drepturile.

  13. Ciprian Bojan spune:

    Profesorul spunea de fapt că de-aceea suntem toleranţi, fiindcă ne temem de rigorile legii, nu pentru că-i iubim cu adevărat pe „ceilalţi”… Şi cam avea dreptate. Toţi avem fobii în rândul semenilor noştri. E ceva anceastral, sau dobândit. Nu mai insist, că dau în psihologie, şi nu-s meseriaş pă domeniu’ ăsta.

  14. tac'su spune:

    Referitor la ” oamenii liberi de lângă noi, cei care au înţeles că au dreptul să facă ce vor muşchii lor în numele libertăţii „, n-am nimic impotriva, sa faca ce vor, atata timp cat nu-mi dauneaza mie, celor apropiati mie si nu incalca legile statutui. Si aici ma refer la ” tiganii ” de toate natiile.
    P.S. multumesc ca m-ati primit in club🙂

  15. Satmareanca spune:

    Ciprian, cu un pic de exerciţiu poţi deveni meseriaş. Fii mai îngăduitor cu tine, că suntem între prieteni aici şi suficient de toleranţi🙂

  16. Satmareanca spune:

    Tac’su, şi din partea mea la fel, problema intervine când trec pe teritoriul nostru în numele drepturilor lor. Cred că am mai zis asta mai sus. Îmi e lene să gândesc şi să mă uit😀

    PS. Cu mare plăcere!🙂

  17. Adrian SM spune:

    Nimenea nu judecă neamul ţigănesc în ansamblu. Fiecare din noi cunoaştem personal şi cazuri fericite, şi cazuri nefericite ,să zicem. Din păcate numărul cazurilor care ne fac intoleranţi e mult prea mare. Poate dacă ar face şi ei un efort să se integreze , să accepte regulile de convieţuire ale majorităţii membrilor societăţii, ar mai scădea gradul nostru de intoleranţă.

  18. alexdana spune:

    Un articol care a venit sa lamureasca o dilema personala. Nu de mult a fost o mica galceava pe tarlaua mea si s-a pomenit, nu de putine ori, de ura fata de tigani. Vreau sa cred ca reusesc sa depasesc acest prag al intolerantei fata de tigani (si al altor natii). Am mentionat ca am prieteni din aceasta categorie sociala. Ca sa ajung sa-i includ in familia mea, aici, imi pastrez dreptul de a nu comenta. Insa aceasta mentalitate tine mult de educatia din primii ani de-acasa, cred eu. Mentalitate care ar trebui sa aiba ca prima ipoteza ideea ca toti suntem egali.
    Exista tigani care fura, insa exista si romani care fura. Problema este modul in care se propaga informatia din afara: intotdeauna EI vor spune ca „un tigan” a savarsit fapta in prima faza…Restul…e tacere.

  19. Satmareanca spune:

    Adrian, dacă ne referim în mod particular, aşa e.

    Alex Dana, unii sunt mai egali decât alţii. Întotdeauna a fost aşa.

  20. Andreea Marc spune:

    Încă de pe vremea facultății am participat la tot felul de traininguri internaționale pe tema diversității culturale și a toleranței interetnice. La un moment dat, foarte pasionată de acest subiect, mi-am deschis propriul ONG pe această temă și am început să organizez evenimente multiculturale în orașul meu. Am fost privită foarte urât de comunitate, care nu a acceptat la început ideea de ”a fi prieten cu un țigan/evreu/arab etc”.

    Până la urmă, toate aceste cazuri se întâmplă în orice cultură, religie sau naționalitate. Important este să încercăm să nu plecăm de la prejudecăți și să nu mai punem etichete celor din jur. Un coleg rrom ar putea să îți devină cel mai bun prieten, pe când un coleg român s-ar putea să te scoată din pepeni în fiecare zi.

  21. Satmareanca spune:

    Felicitări şi mult succes în activitate! Este greu să trecem peste prejudecăţi. Cel puţin pentru mulţi dintre noi.

  22. Zamfir POP spune:

    Părinţii m-au învăţat să nu observ că cel de lângă mine este român sau ungur, alb sau negru, ortodox sau luteran, … Dacă este Om, să-l respect ca Om. Dacă este porc, degeaba e român, ortodox, …
    Dar, de dragul egalităţii, mai mult a lipsei de discriminare, am deventi mai puţin egali decât unii, pe care i-am discriminat „pozitiv”!
    Rezultatul? Cel pe care îl vedem în jurul nostru. Hoarde de „discriminaţi pozitiv” care terorizează comnităţile de „intoleranţi la fărădelege”.
    Explicam, prin ’95, unui francez curios, cât de discriminaţi sunt bieţii ţigani la noi, cu un exemplu, o comparaţie. Dacă copilul de român nu merge la şcoală, tăticul lui are de plătit amenda. Că, aşa spune legea. Dacă copilul de ţigan nu merge la şcoală, tăticul lui are de … suportat vizita primarului şi a şefului de post, încărcaţi cu saci de ajutoare (alimente şi îmbrăcăminte), ca să-l convingă să-şi oblige odrasla să vină la şcoală.
    Aşa era pe-atunci. Acum?
    Poziţia mi-am explicat-o într-o postare pe blog: http://zamfirpop.wordpress.com/2009/05/19/imi-plac-tiganii-nu-rromii/

  23. Satmareanca spune:

    Nu am evoluat aproape deloc… În unele privinţe am regresat.

  24. joao spune:

    si ce vrei sa spui ..-ca tre sa fim toleranti cu cei care nu ne tolereaza defel..hai sictir..ca din cauza tolerantei nelimitate am ajuns sa fim luati de fraieri ,,ba mai mult ,de intoleranti…si apèoi cu ungurii:ei p”ai nostrii nu-i tolereaza de fel in ungaria ,iar noi tre sa-i toleram in Romania ,ca de nu ai bai..da,i-am toleret si toleret,crezand ca or intelege sa devina mai sociabili si mai prietenosi si mai relationali,,da,,ti-ai gasit tu sa-i crezi in stare pa tatari a face ceva constructibil..nooooo.ei au ramas cu mentalitatea de invadatori si traiesc in san cu ura fata de cei pe care cauta sa-i cotropeasca..iata rezultatul „intolkerantei” noastre:o tot mai mare ungurizare in toate directiile si in toate ramurile…e da asta ” nu-i bai” ca doar este o actiune „civilizata”…mai sa fie,greu e pt (h)unii a preicepe…toleranta noastra le-a dat curaj nesimtitilor si azi au ajuns pana acolo incat sa ne sfideze continuu si in mod jegos,uneori ,ca spre exemplu omagierea actiunilor hortiste criminale,,ale lui Wass A. etc–nici un alt popor din lumea asta nu-si omagiaza criminali ,decat aceasta natie de hungrici nesabuiti…iar voi ,ziaristilor inca le cantati in struna..sti cum se zice :cand esti bun ,esti rau pt ceilalti–-ori asa se intampla si cu noi..suntem vazuti de rai,tocmai pt ca suntem buni–iar acum este vremea celor rai….da..tot binele va invinge pana la urma…–e adevarat ca ne-am innecat in „manelizarea” tiganeasca si in nimicnicia ungureasca,,da nu am sucombat , ca ne-a mai ramas un pic de vlaga incat sa spunem NU -TOLERANTEI ,LA INTOLERANTA!(intolerantei unguresti..of corse)

Lasă un răspuns

