Lungul drum spre dreptate la CEDO

Nu am avut niciodată nicio aşteptare deosebită de la Justiţia românească, dar nici nu m-am grăbit să bag toţi magistraţii în aceeaşi oală. De-a lungul anilor am ajuns la concluzia că şi ei, ca şi noi, sunt oameni. Oameni influenţabili de comunităţile în care trăiesc, deşi se pretind toţi imparţiali. Ori imparţialitatea asta diferă de la zonă la zonă în funcţie de mentalitatea fiecăruia. Cel puţin impresia asta mi-a lăsat-o mie Justiţia românească „live”, ultima oară în urmă cu vreo şase ani. Atunci, Judecătoria Năsăud m-a condamnat în lipsă şi în lipsa avocatului angajat, care depusese cerere de amânare pe motiv că are proces în altă localitate, la plata unei amenzi penale de un milion de lei vechi (100 RON) şi plata unor despăgubiri morale de 100 milioane lei (10.000 RON) pentru calomnie prin presă. Am fost condamnată ca şi autor pentru un articol pe care nu l-am scris, lucru despre care am infromat în scris instanţa de judecată (puteam fi condamnată cel mult ca parte responsabilă civilmente deoarece la acea vreme eram redactor şef la Gazeta de Nord-Vest). Abia când am ajuns la Năsăud să scot copii din dosar pentru a putea depune plângere la CEDO am înţeles de ce am fost condamnată. Acolo, într-un sediu dărăpănat, unde în curtea din spate, peste un gard, se creşteau găini şi porci, Justiţia se face ca pe marginea şanţului. În aşteptarea copiilor din dosar, am consultat avizierul cu procesele din acele zile. Oamenii se judecau pentru o mejdă, pentru o vacă vândută şi neplătită, în mare pentru tot felul de nimicuri. Atunci am înţeles că ei au alte valori, dacă le pot spune aşa. Dar nu am înţeles, totuşi, de ce nu cunosc legea.

Atunci mi-am pus speranţele în Curtea Europeană pentru Drepturile Omului de la Strasbourg pentru că era normal să sper că pe lumea asta există dreptate. Şi speram că acolo dreptatea se face mai rapid decât la noi, cu atât mai mult cu cât ştim că instituţiile europene ne-au urecheat nu o dată pentru lentoarea Justiţiei autohtone. Am depus plângere împotriva sentinţei pronunţate de Justiţia română cândva în luna aprilie 2005, iar prin luna mai a aceluiaşi an am primit răspunsul privind înregistrarea cererii. Au trecut de atunci cinci ani şi jumătate în care nu am mai ştiut nimic despre caz. Recunosc că oarecum mi-a şi ieşit din minte. Azi am primit în sfârşit o veste. În sfârşit, cererea mea a fost repartizată unui judecător- raportor care va face o evaluare de principiu. Dar asta abia după ce eu voi confirma încă o dată că îmi menţin cererea. E un început bun şi ăsta, dar nu pot să nu constat că drumul spre dreptate e foarte lung şi la CEDO.

Despre Satmareanca
Ziaristă

10 Responses to Lungul drum spre dreptate la CEDO

  1. Oana spune:

    Zi merci ca si-au amintit de tine dupa 5 ani, puteau sa nu o mai faca, da?😀 Eeee

  2. Ciprian Bojan spune:

    dacă s-au sesizat aşa de iute… se cheamă că dreptatea e făcută tot de oameni, peste tot

  3. Satmareanca spune:

    Oana, dacă tu zici, aşa yic: merci. Sper să mă audă😀

  4. Satmareanca spune:

    Ciprian, iar dacă sunt oameni pot greşi. Sper că la mine să nu fie cazul🙂

  5. Dramoleta spune:

    Succes!

  6. Geocer spune:

    Astia de la UE critica la noi ceea ce si la ei se petrece la fel. Nu e singura data cand aud ca si prin tari din vestul Europei lucrurile merg la fel de prost (daca nu chiar mai prost) ca si la noi.

  7. Trexel spune:

    na bun, ne punem pe strans bani pt donatie😛

  8. alexdana spune:

    Pai, dupa o asemenea confesiune despre dreptatea de dincolo, ma gandesc de doua ori daca vreau sa mi-o faca oamenii. Cred ca mai repede se misca puterea divina.🙂

  9. VirtualKid spune:

    Unii ar putea sa traga concluzia ca nu mai esti o persoana frecventabila.
    Daca ai si mandat de urmarire pe motiv de siguranta nationala?

  10. Satmareanca spune:

    Sunt pericol public, logic, dar numai pentru unii😆

Lasă un răspuns

