Bârfa este bună! Haideţi să bârfim!

Bârfa este benefică pentru societate, pentru că ajută oamenii să se încreadă unii în ceilalţi şi să fie mai generoşi, potrivit unui studiu realizat de o echipă de specialişti din Germania, publicat în Proceedings of the Royal Society, Biological Sciences. Studii precedente au indicat că, spre deosebire de alte fiinţe, oamenii îi ajută pe străini şi pe cei cu care nu au nicio legătură socială pentru a-şi apăra reputaţia. Reputaţia este foarte importantă pentru evoluţia cooperării umane, printr-un proces care se numeşte „reciprocitate indirectă”, rezumată în fraza „eu te ajut pe tine, altcineva mă ajută pe mine”.

Cu ajutorul unor jocuri experimentale, în care mai mulţi studenţi au fost rugaţi să scrie comentarii despre alte persoane (o formă de bârfă), cercetătorii au descoperit că abilitatea de a ponegri pe ceilalţi se diminuează invers proporţional cu cantitatea de bârfe care circulă despre persoanele în cauză. Cercetătorii au mai descoperit şi un „efect de amortizare” în cazul bârfelor care sugerau că o persoană este în totalitate rea sau bună. „Într-un fel, oamenii par a nu crede în cooperarea sau lipsa de cooperare absolută. În mod special, oamenii care au avut de-a face cu bârfe negative au arătat un simţ neaşteptat de cooperare. Probabil că şi-au spus «nu poate fi chiar atât de rău/ rea»”, au declarat cercetătorii.

O concluzie este că cei care erau fascinaţi de vieţile celorlalţi au avut mai mult succes decât ceilalţi, spun cercetătorii. Bârfa contribuie la întărirea legăturilor sociale, idee care se adaugă ipotezei că bârfa este un vector pentru informaţii relevante din punct de vedere social.

Atunci, haideţi să bârfim! Cu cine începem?

Despre Satmareanca
Ziaristă

49 Responses to Bârfa este bună! Haideţi să bârfim!

  1. kmi says:

    Super idee, ca de obicei! 🙂

    Discutia poate fi lunga, pe acest subiect. In viata reala, eu cred ca barfa e malefica, mai ales cand e insotita de invidie….brrrrr…o combinatie terifianta…sau sa zic sfioranta :))

    Da’, na, acu’ putem incerca un experiment…de dragul stiintei…cine a mai plecat in concediu? acu-i momentul „sa intre la morisca”…pleaca Oana pe seara ;))

  2. Paul says:

    Oare nu ar trebui si birfa un pic clasificata? 😛

    :mrgreen:

    Ca imi aduc aminte de monologul interpretat de Toma Caragiu… cu sopirlele! 🙂

  3. moshcalifar says:

    Cu tine incepem 😀 Bai satmareanca asta e prea roscata, ce ziceti ?

  4. CELLA says:

    Ăsta cred că-i subiect existenţial ( cel puţin , dacă se ocupă oameni de ştiinţă de el )
    Dacă zici că nu ştii cu ce se mănîncă , nu te crede nici … ( nu-i zic pe nume , să nu-l chem 😉 )
    Dacă analizezi … constaţi că … începi să ai îndoieli … adînci
    cum o dai cum o întorci … aia-i
    ce să zic … în DEX îi cu sens peiorativ , aia-i clar
    eu … îmi dau cu presupusul … păi cred (??? ) că orice vorbă de spre cineva ( oricine ), în absenţa aceluia poate fi considerată … bîrfă (??? ) … şi moara … macină
    alţii zic la chestia asta socializare ( ?!!!) … uite , vezi , asta mă duce pe mine spre mizantropie … şi lumea mă bîrfeşte că nu-s „populară” 😛 , că stau închisă-n … ei habar n-au ce 😆 , că nu ştiu ce-i cu x şi ce face y şi tot aşa … taca-taca , binga-linga … şi io’ … gura lumii n-o astupi cu tot pămîntu’ , asocială de serviciu … la tocat mărunt , credeţi ce vreţi , n-am curiozităţi şi nu mă interesează „lumea” , eu pun întrebări , multe , dar mi le pun mie şi celor care pot să-mi răspundă ( ori măcar încearcă ) , pe savanţii care fac ( cine-i plăteşte mai , p-ăştia ? , asta sună deja dubitativ cîrco-bîrfo ) studii … poate i-aş întreba cîte ceva , da’ n-am cum , sunt nefrecventabilă 😆
    cum vezi , am şi eu o marotă ( încă una ? ) … mă autobîrfesc 😆

  5. cica una si-a cumparat rochie de mireasa de la Romanita Iovan. ia auzi fata ce scorpie. 😆

  6. Crina, arde la mine… Poate te solidarizezi.

  7. satmareanca says:

    @ KMI
    Dar, ăştia zic că bârfa e bună chiar şi atunci când este malefică.
    Apropo de Oana, sunt convinsă că piteşteanca tipa asta ce se dă mare autoare fantasy o să ne lase cu ochii în soare şi nu o să ne aducă nimic. Le întoarce cum vrea ea şi ne aburelşte cu poveştile ei. Totul e fantasy. Sfiorant de fantasy! :))) Oare sughite?

    @ Paul
    Păi ar trebui, dar nu ştiu cum stabilim criteriile. Hai să bârfim bârfa! 😛

    @ Moshcalifar
    Nu vrea să mă bârfească niciunul! :)))
    Pozele, Moshule. Pozele sunt de vină 😀

    @ CELLA
    S-au ocupat nişte bărbaţii, se vede rezultatul :))) Dacă se ocupau femeile, rezultatul era acela pe care îl ştim din DEX.
    Io zic să nu confundăm taifasul cu bârfa, căci oamenii acelşia de ştiinţă ar bea şi ei apă după ceva.
    Apropo de bărbaţi, asta-i cârco-bârfo dacă nu am nominalizat? Io nu mai înţeleg nimic 😛

    @ Petrişor
    Care, care? Elena? care dintre ele? Cine-i nefericitul? :)))

    @ Alexandru Petria
    Chemăm pompierii! Pe Andrei Bădin nu-l bârfim, da-l susţinem 🙂
    L-aş fi bârfit dar nu-mi trece nimic inedit prin cap :)))

  8. Mordechai says:

    Studiul ăsta are un viciu major. Ţine seama doar de ăi de bârfesc, nu şi de cel bârfit.

  9. satmareanca says:

    Bună remarcă, probabil că plăcerea cercetătorilor de a bârfi a fost infinită, încât ne-au oferit şi nouă studiul ca pe o bârfă 🙂

  10. @satmareanca

    Nuuuu, Loredana. Cum care Loredana. a lu’ ala care i-a cumparat un vuiton marti seara de la milano

  11. Vania says:

    Zic s-o bîrfim pe Oana, că nu se prinde…

  12. Alandra says:

    Eu vreau s-o barfim pe doamna Speteanu 😀

  13. Oana says:

    Nu stiu eu daca e buna sau nu, dar inainte de aparitia ziarului, singurul mijloc de informare era barfa.

  14. Oana says:

    Asa ca hai sa-l barfim pe Vania, ca are de scris 😉

  15. Giorgi says:

    Chiar acum va barfeam cu o prietena :::))))
    care, fie vorba intre noi (…) Da’, acum ca a plecat, putem s-o barfim pe ea. Vai!!! Cred ca mi se trage de la caldura, mai bine revin deseara

  16. Giorgi says:

    Mintile ilustre discuta idei, inteligentele medii discuta evenimente, iar mintile reduse ii discuta pe altii.

  17. Giorgi says:

    no??!!!

  18. Giorgi says:

    Crina, hai sa barfim capuccinoul pe care l-am dat pe gat azi. A fost bun? Bun, bun?!

  19. Giorgi says:

    Crina, ce zici de asta: legea este o bariera peste care sar dulaii, pe sub care se strecoara pechinezii si in fatza careia se opresc boii… iar cei mai enervanti sunt aceia care au impresia ca ei le stiu pe toate… mai ales pentru noi, cei care oricum le stim pe toate!

  20. sfinx667 says:

    Daca e barfa pe fata ma bag si eu pe seara, raman fidela tintei mele favorite, da vin. pe onoarea mea de corcitura zmintita ca revin, pana atunci io zic sa ziceti si de mine, macar ce, la cate bube si hibe am, plus nesimtirea sa le recunosc, se impune …. mascariti-ma bine de tot ca nu-mi strica…;)
    Sibilla

  21. ionborgo says:

    Crina!
    Un titlu posibil”Barfa ca mijloc de educatie ” sau „Caracterul constructiv al barfei”.Am sa-i spun lui Niko-Sfinx ca nu exista barfa pe fata 🙂

  22. satmareanca says:

    Am stat deoparte, oferindu-mă tacit de cobai, în speranţa că veţi socializa intens, în formula recomandată de cercetători, dar văd că nimic. Doamne, ce prieteni! Nici să mă bârfească la mine în casă nu vor 😀

  23. satmareanca says:

    @ Petrişor
    Dacă e cu Vuitoane, am priceput.

    @ Vania
    Cu ea am şi început, dar nu pare deranjată foarte, aşa că nu prea are rost să ne pierdem vremea 😛

    @ Alandra
    Cu dragă inimă, ştii bine că sunt deschisă la orice, dar pentru a o bârfi îmi trebuiesc nişte date minimale. Cum ar fi identitatea doamnei în cauză. Nici măcar google nu e dispus la o asemenea bârfă, deşi, altfel, le ştie pe toate :)))

    @ Oana
    Acu’ pricep de ce are tendinţa de a bârfi o parte a presei 😀
    Cică Vania ar fi dat azi pe la Patricia, unde l-a pus pe Caius să experimenteze noile invenţii. De egoist ce e nouă nu ne spune nimic. Ca de obicei, rusul ţine tot pentru el.

    @ Giorgi
    Nu trebuia să le spui, trădătoare mică ce eşti! Capucino-ul lasă-l aşa cum e, căci altfel poate îşi face picioare.
    Noi suntem minţi ilustre, căci discutăm ideile lansate de cercetători 🙂
    Confirm, ştiu şi ce ai vorbit azi pe terasă cu cineva despre cei care comentează aici. Săriţi pe ea! 😆

    @ Sibilla
    Bârfim pe la spate, numai aşa se poate. Aşa zice şi Ion Borgo. Te aşteptăm, până atunci găsim şi noi un subiect de bârfă serios :)))

    @ Ion Borgo
    Bune titluri…
    I-am spus Sfinxului. Asta o fi bârfă? 😀

  24. forevergreen says:

    Chiar simteam nevoia de-o barfa buna, ca eu mai mult bodogan de una singura decat sa vin sa barfesc cu voi; noroc cu fetele care mai vin la o cafea din cand in cand, asa ca…
    m-am bucurat ca v-am gasit pe toti aici!
    Ultima barfa, cica o vipa i-a stricat casa barbatului ei cu cununie, dar cred ca-i cam rasuflata:D

  25. ionborgo says:

    Sa nu inceapa „romanu” barfa ca nu mai gata 🙂

  26. Giorgi says:

    Apoi, sa stii

  27. ionborgo says:

    Crina,
    M-ai ieri te intrebai ,oare de ce comentez in ultima vreme mai abundent si pe bloggul tau.Raspunsul este simplu si nu tocmai.Comentez numai pe acele blogguri unde sunt „bine primit”si unde „conflictul,barfa,delatiunea si limbajul trivial”sunt excluse din start.Acolo unde simt aceste ,hai sa le zicem,manifestari plec.Dar in context cu postul tau de azi,pot sa apreciez,prin temeiul varstei(ca alt argument solid nu am) ca totusi putina barfa nu strica.Poate asa cum spun sociologii americani,barfa poate avea si un rol benefic.dar,sa analizam cateva sintagme legate de barfa si daca sunt compatibile cu blogerii nostri si comentatori pot fi complectate si adaugite(ca o noua editie) 😛
    -barfa ca supapa de refulare;
    -barfa o trasatura caracteriala ( mostenire genetica);
    -barfa ca un reflex dobandit prin educatie(se cunosc cazuri de familii cu aemenea preocupare);
    -barfa si sexul celui care barfeste;
    -barfa si consecintele ei in plan personal si social;
    -barfa si delatiunea ca factori distructivi ai personalitatii;
    -barfa si literatura,arta ,etc…
    -barfa si varsta si nu in ultimul rand.
    -barfa si dependenta de barfa(barfa ca viciu).
    Intr-un studiu sociologig este important a se explicita scopul studiului,pasii(itemii) ce trebuiesc urmati,concluzii partiale,reluarea cercetarii pe alt plan propus apriorii si compararea rezultateloe,apoi concluziile finale.
    Vezi ,dumneata Crina, cata filozofie se poate insaila pe o tema banala,cum ar fi barfa si consecintele ei si cat de serios privesc cercetatorii din democratiile asezate orice componenta sociala si consecintele actiunii ei.Tema de azi propusa de tine este o tema extrem de serioasa(dor subiectul este banal) ce ar trebui sa stea in atentia celor ce ne conduc.Putem insera si ” si „barfa in sistemul guvernamental si de stat”.Iarasi m-am dat mare.O seara frumoasa cu respect,IonBorgo. 😛

  28. Giorgi says:

    Nimic MAI potrivit la acest capitol decat o barfa rapida despre profa’ de romana a lui ion borgo, o profesoara care adesea chiulea de la aceasta materie pentru a nu-i invata pe elevii sai tainele scrisului… M-ai facut sa te barfesc, mai sa fie, tocmai io care mai ieri credeam ca (…)

    P.S. Fara suparare, in rest, esti un om deosebit care, de altfel, sunt convinsa ca a pus cratimioara din graba. Ei, omul cat traieste mai greseste.

  29. ionborgo says:

    @Giorgi!
    Cine nu comenteaza/scrie pe bloage,acela nu greseste.Eu sunt insistent si voi gresi!In rest..Noapte buna!IonBorgo!:P;-)

  30. ionborgo says:

    @Giorgi,pe vremea tineretii mele,prin anii50-60 cand eram „scoler” vorba lui Marius Chicos Rostogan,elevii mai obisnuiau sa mai ( nu m-ai) fuga de la orele de gramatica.Ce tu cratima,diacritice,punctuatie poate biliard,popice si alte sporturi scolare.Da Giorgi,din viteza condeiului si mai ales din oboseala si poate ca „putina barfa” nu strica la casa omului.Am suficient umor( nu unori)ca sa inteleg un lucru simpatic.Respect si noapte buna,IonBorgo.

  31. ionborgo says:

    umori 🙂 🙂 🙂

  32. Giorgi says:

    Respect oamenii si in special pe cei cu simtul umorului, adica pe tine ion borgo. Noapte buna si tie si tuturor blogherilor.

  33. Oana says:

    Hehe, Crina, pai eu am vrut sa-l barfesc, ca stiam, dar m-am abtinut. Si inca ma mai abtin. Cat o sa mai rezist si eu? 😛

  34. satmareanca says:

    @ Forevergreen
    Aici bem cafele pe rupte, te mai poftim cu drag. Loc de bârfă este şi când nu e anunţat oficial 😀
    La mine astea cu VIPa sunt noutăţi. Ia zi, care-i VIPa? De a cui îi şi din ce sat? Da’ bărbatu’?:)))

  35. satmareanca says:

    @ Ion Borgo & Giorgi
    Scuze pentru că nu v-am prezentat. Vin şi prezentările 🙂
    Ion Borgo …. Giorgi – ziaristă în concediu de maternitate, mama lui Ianis, altfel o prietenă bună
    Giorgi … domnul profesor Ion Borgo – profesor la pensie, altfel un foarte bun cunoscător şi critic al realităţilor din ţară
    Esenţial pentru bârfă este să ai vreme de ea. Zic io. Azi am cam absentat la şezătoare, dar văd că v-aţi întreţinut :)))

    @ Giorgi
    Eşti pusă pe bârfe, văd? Cred că trebuie să bem mai des cafele ca să-ţi treacă 😛

    @ Ion Borgo
    Pe blogul acesta am voie să înjur doar eu, iar când înjur, eu o fac frumos, dacă se poate spune aşa :))) Mă bucur că vă simţiţi bine aici.
    În final, într-un fel sau altul, tot la un soi de bârfă ajungem. Dvs. aţi delimitat foarte bine tipurile de bârfă. Fiecare lucru pe care îl considerăm mărunt poate fi mai important decât unele pe care le considerăm esenţiale. Totul contează, dar noi am fost învăţaţi să trăim destul de primitiv.
    „Bârfa în sistemul guvernamental şi de stat” – e aproape păruială. Oricum, bârfă e puţin spus, cred că ar trebui inventat un termen nou 😀
    Apropo de asta, aş fi vrut să bârfesc în seara asta într-o nouă postare despre un ministru, că tot am ajuns la bârfe guvernamentale, dar mă tem că nu mai am energie nici de o simplă bârfă. Şi mâine e o zi…

  36. satmareanca says:

    @ Oana
    Îi fi tu mare autoare fantasy, dar la bârfe nu eşti bună. Nu înţeleg cum poţi inventa toate fantasmele alea şi nu poţi spune o bârfuliţă mică? 😆

    Noapte bună la toată lumea! 🙂

  37. Oana says:

    Somn usor, Crina! Dar sa stii ca habar nu am sa barfesc. Dracu’ stie de ce. Si nu inventez nimic. Chiar exista elfi 😛

  38. satmareanca says:

    Dacă tu zici, or fi. Merg să-i caut. Poate în vise 😀
    Noapte bună!

  39. sfinx667 says:

    Poftim, vin ca oama, chitita pe barfa, si nah… se sparse tot… afurisitilor voi…
    Ce sa fac, oricum va iubesc , naiba stie cum Satmareanco, dar eu, a mai serioasa, pasnica, inofensiva, cuminte, etc, etc… ( vezi sa nu citeasca tati ce zic altfel mi-am dat foc la ” onoarea mea de corcitura sibilina ” )…aaa… asa, nu mai am somn, bantui noptile, oamenii fiind majoritatea la somn lin, barfesc eu cu mine… macar de era vorba de dedublare, dar la mine e mai grav :))
    Noapte buna tuturor….poate maine totusi… hmm, ce ziceti..hai ma, macar o brfa mica acolo…. ei?
    😉
    Sibilla

  40. sfinx667 says:

    @Oana, sigur ca exista… da ce Sibilele nu exista, ei comedie… eu cred tot, dar na, nu te baza pe mine foarte mult, uneori uit sa ies din poveste 😉
    Sibilla

  41. Vania says:

    Cumva, tot voi ajunge azi acasa, si barfim atunci…

  42. moshcalifar says:

    Care dati bey o inghetata s-o lingem ca amico Silvio nu s-a simtit deloc…?! (barfa despre Silvio )

  43. CELLA says:

    Cicloteque … este mult mai tare , de bîrfit … au , of , oy ,oy …
    Bucurenci , frate … ejti pă’ treabă , ce mai ! 😛 bucale rulesssss frate 😆 ( l-aş pune p’ăla care se tăvăleşte de rîs )

    Îngheţată nu dă ăla , că dădu una şi o linse schimbarea 😛 ;
    ăla ( că nu-i zic numele , ca la ălalalt , să nu-i invoc şi să vină )
    a dat :FLIT , ce să bîrfim dă iei , n-avem nici subiecte , nici predicate , sumtem majoritatea mută ne nimic , mucles , zic 😉

  44. satmareanca says:

    @ Sibilla
    Ne doare gura de la atâta bârfit :)))
    Am făcut hocus-pocus, tati Borgo nu citeşte numai dacă vreau eu. Cât dai? 😀

    @ Vania
    Tu bârfeşte cu folos pe unde eşti, că nu au intrat zilele în sac pe aici …

    @ Moshcalifar
    Nu dăm nimic, căci suntem zgârţomani. S-a simţit, cum nu! Am detector de bârfe 😀

    @ Cella
    Muţi, poate suntem, dar taste avem. Noroc cu ele! Idei mai greu căci a venit iar toropeala…

  45. ionborgo says:

    Crina!
    Dar cei care obisnuiau sa „barfeasca pe la securitate ori partid” cum se numeau?Barfitori cu condicuta si angajament!Delatori autoinstituiti cu de la sine vointa?Sau „turnatori ordinari”?Putem dezvolta subiectul si tot nu-i dam de capat!Cunosti „aria calomniei” deci barfa in muzica de opera!:)

  46. Nea Costache says:

    Le las pe babele mele de la Gorj să bîrfească:

    Vecinele

    – Ioanooo! Ioanooo ! N`az` tu Ioanăăă !
    – Ce-i fă Rusando, că nu dau turcii !
    – N`auzîsi fă ce păţî Vasîlica a lu` Bîzdîc al Floarii ?
    – Ce păţî fă ? Da’ spune repede, că-mi dă făsuiu-n foc !
    – Ce să pată fă, iote, iar să îmbătă ca porcu` şi tăbărî cu pumnii pe ea că… cică are de ibobnic pe Ion a lu` Zulufu !
    – Ce-ai tu fă Rusando că-i muiere bătrînă, ea să măi gîndeşte la de-al de astea ?
    – Păi nu vezi fetiţo că-i nebun? Bodicăe peste tot dupa ceva bani pitulaţ’ de biata Vasîlica p`in trenţe şi cîn’ îi găseşte să duce la mat, să face chisaliţă de beat şi cand vine acasa o bate pe biata muiere, că cică i să năzare lui că-l are de ibobnic pe ăla, pe Ion a lu`Zulufu !
    – Doamne ferească de-asa om, fatălică!
    – Ce vorbesti fă,`i-un cebăluit şi jumate ! Păi, Gligore-al meu nu m-a atins c-o floare in viata lui, Dumnezău sa-l ierte, deşi… am mai greşit şi eu, că-s cam rea de gură…Ehei, cînd eram eu tinără ca nepoată-ta Frusîna, ce mai…
    – Babă Rusandăăă! Babă Rusandă !
    – Vezi fă, că te strigă nepotu-tău !
    – Ce-i mumă, mînca-l-ar baba !
    – Hai acasă că să arsă făsuiuuu !
    – Ptiu drace… şi tu nu putuşi mă sa pui un cauc cu apă ? Doamne ,ce-o zîce Gheorghe al meu cînd ii dau făsuiu` afumat, cre`că mi-l pune-n cap. Fire-a tu a dracului de Rusandă cu Vasîlica ta cu tot, ca arsăi bunătate de făsui !

  47. Nea Costache says:

    Urez tuturor, un sfarsit de saptamana frumos.

  48. @satmareanca. Dragă Crina, să te ferească Dumnezeu de bărbaţii bârfitori! Între ei! Că altfel, când sunt bârfitori unii cu alţii şi toarnă la noi, sunt adorabili! 🙂

    @Nea Costache! 😆 Mulţumim la fel!

    @Toţi. Postez la noapte spre mâine o bârfă boierească. :)Deocamdată, am una mai lumească pe blog. Şi tocmai ce-o trântisem, şi vin aici ca să dau de propunerea indecentă a Crinei. 🙂

    Sfârşit de săptămână cu bucurii!

  49. satmareanca says:

    @ Ion BorgoĂia erau turnători ordinari. Unii mai sunt, în mod sigur, şi acum, doar că şi-au schimbat stăpânii 😆

    @ Nea Costache
    Bună bârfă! Acum îmi dau seama că în unele medii viaţa e o bârfă continuă. Mai e o concluzie aici: bârfa te lasă flămând! :)))
    Frumos aţi scris!
    Un week-end perfect şi ţie, Nea Costache!

    @ Roxana Iordache
    Mie-mi spui! Se laudă peste tot că nu bârfesc, dar când ai intrat în gura lor ai pus-o. Sunt periculoşi rău. Dar nu şi prietenii noştri :)))
    Nu am înţeles aluzia fotografiei. E ceva legat de Elena? Dar, mai bine fug la sursă.

    Un sfârşit de săptămână frumos să aveţi toţi! 🙂

Lasă un comentariu